atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Investeringsvågor

Publicerad 2017-08-21 23:19:00 i Atlasinvesto,

Det börjar dra ihop sig för löning. Och med det följer så klart nya investeringar! Eller?!! Det är kanske inte så självklart? För när jag sitter runt fikabordet hör jag aldrig samtal eller diskussioner (efter löning) om vilka olika investeringar mina kollegor ska göra. Däremot hör jag ofta om hur dålig lönen är - och med efterföljande ironiska kommentarer. Hmmm...
 
Vår förmåga att alltför ofta ta något ämne vilket som (typ lönen, förutsättningar på jobbet, politik, Ipads, Facebook, samhället) och sedan fokuserar på de negativa aspekterna är nog ganska vanligt förekommande i de svenska hemmen. Ett tänk som genererar så lite varken för den enskilde eller för samhället i stort.
 
Om vi tar det här med lönen. Folk vill ofta ha mer i lön, men vad gör man egentligen för att öka chanserna? Än så länge är det nog få som rent procentuellt klagat till sig en högre lön. Detta eftersom högre lön nästan alltid innebär och speglar ett större ansvar, spetskunskap, större engagemang eller förbättrad kompetens - ofta allihopa. Att man helt enkelt ökar sitt värde på arbetsplatsen och arbetsmarknaden. Fokus på det och lönen lär ha en bättre kurva uppåt över tid. Visst är det lustigt hur kompetenta, framgångsrika och driftiga människor ofta har högre lön än de som går till jobbet för att alltför ofta sitta av tiden, och klaga på det ena eller det andra, mer än man vill bidra med. Inom polisen kallas detta för personer som har "skjutit ut sig", personer som alltså inte bidrar med så mycket längre. Här är ett spännande område att reflektera omkring när det gäller personlig utveckling: vad kan jag göra som för mig närmare ett mål eller önskan om ex högre lön? Den diskussionen runt fikabordet är jag gärna med på!
 
Nog om det. För delar av augustilönen (helst minst 30%) ska fler aktier i Atlas Copco handlas in till portföljen. Börjar närma mig en hyfsad viktning av bolaget, men kommer att behöva fortsätta tanka ATCO några månader till för att vara nöjd. Så det gör ju mig föga att bolagets aktie backat lite på sistone. 
 
Sakta men säkert surfar jag alltså vidare på små sköna "investeringsvågor" mot en (förhoppningsvis) ännu skönare ekonomisk framtid. 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: investeralitemera

Publicerad 2017-08-22 19:07:48

Konstigt... :-) Man pratar inte investeringar vid fikabordet på min arbetsplats heller! Så jag undrar vart mina kollegors pengar tar vägen? För på hög läggs dom inte!

Svar: Nej, men det känns som om det här med investeringar är lite tabu. För inte kan väl den stora massan bränna sitt kapital på onödig konsumtion och sedan tro att allt ordnar sig i slutänden? Men ibland kan man ju undra? Mvh Atlas Investo
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela