atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Glädjens År

Publicerad 2017-08-14 23:44:00 i Atlasinvesto,

Vad kan ett paket blandfärs och Tropicana juice tillsammans med en vän innebära? En riktig guldstund på vår Jord! 
 
Ikväll gick jag omkring på Maxi och skulle handla lite kvällsmat. Min smartphone ringer, det är en av mina äldsta och bästa vänner som ringer och undrar var jag är. Han är hungrig. Ja men va fasen kom hem till mig så bjuder jag på lite spontan middag sa jag. Gärna sa min vän. Med detta i ryggen köpte jag in lite blandfärs, ostronsås, basilika, persilja, creme fraiche, tomatsås, köttbuljong, paprika och diverse kryddor som skulle bli en improviserad färsgryta. Till detta lite pasta av större variant, cocktailtomater och Tropicana äppeljuice. Jag skyndade hemåt för att börja kocka. Men min vän var som sagt hungrig och ringde på dörren strax efter jag börjat bryna färsen. Tillsammans började vi nu laga maten. Jag satte igång min spellista med Frank Sinatra på Spotify som spelade i bakgrunden. Solen sken så där vackert guldigt som den kan göra på kvällen. 
 
Vi lagar alltså nu mat, lyssnar på Sinatra, pratar minnen och framtid, om våra barn och en massa massa annat. Vi är i ett härligt flow! Nästan dansar fram i köket, som de två mästerkockar vi i den stunder tycker vi är. Samtalet fortsätter under hela middagen och vi säger båda att det här borde vi göra oftare! Träffas och laga mat ihop, det är ju supertrevligt. Min vän måste sedan skynda vidare för att hämta ett av sina barn som varit på fotbollsträning. Jag fixar gladlynt undan med disken.
 
Ibland är vi stressade och det är lätt att ta vänskap för givet. Ikväll blev jag påmind om varför jag och min vän är så goda vänner. Vi skrattar ihop, vi samtalar och drömmer om framtiden ihop, och vi är genuina matälskare båda två. Tillsammans har vi så många härliga år och minnen ihop. Ikväll fick vi ännu ett.
 
Jag och min vän brukar varje år döpa det nya året. Detta året - 2017 - skulle bli "Glädjens År". Och stunder som den ikväll, matlagning med en god gammal vän hör definitivt hemma under ett Glädjens År. Så att vara en god investerare kan innebära mer än att bara - till exempel - köpa aktier. Det kan ju också vara att ta hand om sina vänner. Och att investera sin tid med dem som betyder något vilket lätt kan glömmas bort i den stressiga tidsålder vi lever i.
 
Och när jag plockade undan disken efter vår lilla spontanmiddag spelades Frank Sinatras gladlynta låt "The Best of everything" från albumet L.A is my lady. Och jag log för mig själv när jag lyssnade på texten och kände mig sådär lätt i sinnet som man gör när man mår riktigt bra. Och jag kan bara hålla med Frank när han på sitt typiska lounge-sätt sjunger "The best of everything, that's what I wish you all. The best of everything, a Rembrandt hanging on your wall."
 
Med vänliga sommarhälsningar,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela