atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Målen för 2024!

Publicerad 2024-02-01 20:14:00 i Atlasinvesto,

 
Så är målen för portföljen nerskrivna och jag bjuder som vanligt på en kort genomgång. För mig fungerar målen som ett kompass och karta och skapar ett tydligt fokus. Mål för mig är något som skapar trygghet, men också mod och en inre motivation. 
  
Här är fem explicita mål för portföljen utifrån mina ekonomiska förutsättningar och de är som vanligt i harmoni med Masterplanen. Ni som följt mig blir nog inte jätteöverraskade.
 
Fem mål för portföljen 2024
 
1. Få minst 125 000 kr i ordinarie utdelning
2. Ha en utdelningstillväxt på minst 10 %.
3. Återinvestera 100 % av ordinarie utdelning 
4. Njuta av eventuell extrautdelning 
5. Ha en sparkvot på minst 12 % av lönen
 
Mål 1 ska öka i storlek från år till år, allt annat lika. 
 
Mål 2 utdelningstillväxten ska landa på minst 10 %. 
 
Mål 3 är viktig för ränta på ränta effekten.
 
Mål 4 handlar om att kunna njuta lite extra av de möjligheter som portföljen ibland kan innebära. Livet är en process som pågår nu och det vill jag bejaka! Att sätta det som ett mål gör att jag kan tillåta mig själv att faktiskt använda detta extra kapital till något som berikar mitt eget, min familjs, och mina vänners liv.
 
Mål 5 handlar om att jag vill återinvestera 12 % av min nuvarande nettolön för att det matchar min ekonomi på ett bra och rimligt sätt. 
 
Då är portföljens målram för 2024 designad. Avslutar med ett bra citat av Stephen Covey som på ett adekvat sett kan ligga till grund för 2024 och hjälpa en att privatekonomiskt hitta hem:
          
     "Begin with the End in mind."
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela