atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Augusti sparkvot 2023 & lite annat

Publicerad 2023-09-17 21:40:00 i Atlasinvesto,

 
Ni som följt med mig på den här bloggresan vet att jag gillar att reflektera kring både ekonomi men också kring personlig utveckling och livet i allmänhet. För mig är det egentligen inte någon jättestor skillnad i att hantera en portfölj på börsen kontra hantera livet i övrigt. Båda delarna behöver strategier och målsättningar för att kunna bli bra.
 
AVKASTNING & LIVSGLÄDJE 
I ärlighetens namn går just ens (privat)ekonomi och hur man driver den, ofta hand i hand med hur man förmodligen driver Livet AB. Och hur väl det går med båda delarna - alltså med avkastning och livsglädje - speglar förmodligen hur väl jag hanterar, reflekterar, fokuserar, planerar, härbärgerar och exekverar mina val och beslut längs vägen; alltså utifrån vem jag är (nutid) och vad jag lärt mig (dåtid) och vad jag vill uppnå (framtid). Lägg därtill att ju högre min känsla av meningsfullhet är kring ekonomi och livet, ju starkare motivation kan få möjlighet att skapas inom mig, och ju roligare har resan chans att bli!
 
EKONOMIBYRÅN 
Jag vill också passa på att rekommendera senaste avsnittet av Ekonomibyrån på SVT som handlade om ett ämne vilket jag tror många av oss i bloggosfären tycker är mycket intressant. I programpresentationen kan man läsa att många just nu oroar sig för sin ekonomi på grund av stigande räntor och inflation. Men ändå fortsätter vi att konsumera. Varför? En av gästerna är oratorn Günther Mårder som alltid låter både klok och trovärdig i sina reflektioner. Har ni missat avsnittet in å kolla!
 
AUGUSTI SPARKVOT 
Med det sagt kan jag konstatera att sparkvoten i augusti slutade på 8 %. Allt gick återigen in i Tele2 vilket rimmar väl med min plan. Därmed har jag redan nått det mål jag satt upp för antal aktier som ska köpas in i bolaget under 2023. Och fokus kommer nu att skiftas mot de andra innehaven under resterande delen av året. Så klart ska jag också köpa Tele2 för bolagets andra utdelning (den som kommer i mitten av oktober) men alltså inget mer nysparande ska in i den just nu lite slokande telekomoperatören. 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela