atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Varje steg i rätt riktning betyder allt!

Publicerad 2023-10-03 19:45:49 i Atlasinvesto,

 
Kanske är något av det viktigaste att vara ärlig mot sig själv. Att undvika självbedrägeri. Men att gå vilse i lögnens förrädiska och surrealistiska värld är lätt hänt. Detta då allt i självbedrägerins värld till ytan kan se och upplevas som identisk med sanningens. Fast med den avgörande skillnaden: att ficklampan lyser på det vi tror oss se och inte på det som verkligen sker. Ficklampan lyser förrädiskt på en stig som leder bort från den "intentionella vägen" så att säga. Jag kan ju tro att mina handlingar leder mig i en specifik riktning men om mina handlingar bygger på en slags livslögn då vandrar jag troligtvis åt ett håll, och livet åt ett helt annat...
 
Låt oss till exempel säga att jag vill och har som intention att spara ihop till en miljon kronor. Men samtidigt rationaliserar jag kanske bort eventuellt sparande och investerande med "att jag ska ju ändå tjäna in den där miljonen på ett stort klipp på börsen eller genom en lyckad och entreprenöriell affärsidé." Och med den privatekonomiska livslögnen så konsumerar jag i stället upp det kapital som skulle kunnat ha sparats och investerats för att en dag ha ackumulerat en miljon kronor på mitt ISK-konto. Det här innebär troligtvis att min sanna intention - den att bli en miljon rikare - går åt ett håll medan mitt verkliga liv och privatekonomi går åt ett annat. Båda vägarna sker på sätt och vis samtidigt, som två viskningar i kosmos, men jag kan endast gå framåt på den ena vägen. Alltså antingen går jag mot mitt mål på den ärliga och "intentionella vägen" eller går jag allt längre ifrån målet, på den surrealistiska stigen av självbedrägeri. Så vad är min poäng?
 
I detta universum (som vi får antas verkar i) är det ofrånkomligen så att tar vi ett steg i en riktning mot ett specifikt mål eller plats, så kommer vi att nå det målet eller den platsen förr eller senare - OM vi agerar utifrån en intentionell, ärlig och riktig premiss och medvetande. Utifrån en objektiv och subjektiv karta över verkligheten så som den är! Lika säkert är det att vi genom självbedrägeri riskerar att komma till en plats som vi aldrig ville till. 
 
I mitt fall vill jag bygga upp investmenbolaget Atlas Investo. För att lyckas måste jag kontinuerligt och tveklöst investera in i den byggnationen. Ibland blir det ett mindre kapital, ibland ett större. Men en sak är säker: det blir alltid något som sätts in i "byggnationen"! Den här principen är kanske helt avgörande. Av flera skäl. 1) Den är ett kvitto på att jag agerar utifrån mitt mål och min ärliga intention. Inget självbedrägeri här inte! 2) Att bryta den principen en enda gång kan innebära att jag börjar gå vilse. En gång blir till två, blir till tre och plötsligt är jag på en plats jag aldrig ämnade att komma till. Ser ni faran? 3) Principen är både mitt kompass och min karta, ett konkret verktyg för att styra mot den sanning jag gett mig hän att förverkliga. Så ska en slipsten dras!!
 
Så vad innebär det då när det kommit in en utdelning från Axfood och ny lön på kontot? Innebär det att jag tänker att den här utdelningen kan jag köpa lite saker för som jag har behov av just nu? Eller att jag kan låta bli att ta en viss del av lön till nyinvesterande just den här månaden? Kanske tänker jag att resan har ju pågått i ganska många år nu så vad gör det om jag bryter en mycket lång svit av återinvesterande av utdelningar och mitt kontinuerliga nysparande från del från lön? Stopp!! Vänta!! Det betyder ju allt!!! Ingen pyramid hade pekat upp mot universum om den egyptiske kejsaren resonerat likadant. Nej varje block gör skillnad för att pyramiden ska bli klar. En dag var det kanske bara ett block som lades till pyramiden, nästa dag var det kanske tjugo. Men man slutade inte bygga från det att den stod klar. Risken att den annars aldrig hade blivit uppförd tror jag är övergripande.
 
Så likt en farao bygger jag vidare på min "ekonomiska pyramid", krona för krona. Utifrån principen att aldrig sluta eller pausa den ärliga och uppriktiga "intention" jag en gång valt att acceptera som min väg. Nej varje ordinarie utdelning och en viss del av lön ska tveklöst gå in i och bygga min "pengapyramid", investmenbolaget Atlas Investo. Hur högt den pengapyramiden en dag kommer att peka upp mot skyn...vem vet...men vad jag vet är att varje steg i rätt riktning betyder allt!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas
 
[email protected] 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela