atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sparkvoten i januari har börsifierats!

Publicerad 2023-01-29 10:15:00 i Atlasinvesto,

 
Vaknade upp till ett rum som skimrade i ett gyllene ljus. Morgonsolens strålar lös som guld på mina kalkvita väggar och när det träffade tavlornas glas reflekterades och glittrade ljuset ut i rummet ännu starkare. Utanför existerade den ljusblå himlen som en vacker bakgrundsfond. Och jag fångades av känslan som är så storslaget beskriven av Thoreau "Only that day dawns, to which we are awake".
 
I fredags var det lönefredag och årets första köp på börsen skulle exekveras. Det här året har jag tagit det ett steg längre med min planering - med min Masterplan. Jag har micromanagmentat den totalt. Det är inte ens börsens och aktiernas dagsform som avgör riktning. Nej 2023 har jag redan skrivit ner exakta inköp för varje sparkvot och utdelning. Exakta!
 
Jag föreställer mig att detta tydliga kompass och satta segel ska minska motståndet till att investera vid eventuella svårigheter i privatekonomin. Detta då 2023 på pappret känns väldigt ovisst ur ett ekonomiskt perspektiv. Men kompasset kan också minska motståndet för att exekvera köp pågrund av exempelvis tung mentalitet. Genom att veta vad jag ska köpa - exakt - behöver jag inte tänka så värst mycket och lägga minimal ansträngning vid genomförandet.
 
Varje månad när lön eller utdelning är på konto öppnar jag The Book och gör helt enkelt vad "Dåtidens Atlas" klokt räknade ut. Det innebär att "Nutida Atlas" bara kan exekvera inköpen - som den här månaden blev Tele2 för rubbet och en sparkvot på 12%  - och lugnt gå vidare genom livet. Kanske ta en promenad i skogen. Andas in fytonciderna och dofterna och ladda mina batterier for what ever may come... 
 
Och förhoppningsvis kan "Framtidens Atlas" en morgon vakna upp någonstans på vår Jord och både njuta och imponeras av den frukt som hans tidigare versioner genom disciplin och handling faktiskt skapat till honom. Omgiven av människor han trivs med och som uppskattar honom för den han är. Till en vardag där han är tillfreds. Resan den fortsätter...
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela