atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Mål för portföljen 2023

Publicerad 2023-01-17 07:22:00 i Atlasinvesto,

Nu är årets mål för portföljen satta och här kommer som vanligt en genomgång samt några korta reflektioner kring varje mål. Utöver dessa mål har jag även andra mål kring exempelvis ekonomi, familj och personlig utveckling. Viktigt är att jag inte tror på att man ska vara en slav under sina mål! Däremot ser jag mål som spännande utmaningar och de kan i sina bästa stunder vara just mäjestätiska fyrtorn vid horisonten som påminner dig om vart du är - och vart du vill vara på väg. Mål kan ge både din ekonomi och ditt liv ett tydligare syfte, och när de är rätt satta vara den där sköna vinden i dina segel...
 
Ett övergripande portföljmål har under många år varit att återinvestera all utdelning in i Atlas Investo. Ett förtydligande kring utdelningar är att jag återinvesterar 100 % av all ordinarie utdelning som kommer in i portföljen. Av eventuella extrautdelningar återinvesteras minst 2/3 medan den sista tredjedelen kan investeras i livet utanför börsen. OM det vid dessa tillfällen skulle finnas något sådant behov. OM INTE kan den tredjedelen också börsifieras! Så klart!!
 
Ok, här är fem av mina mål för portföljen i år och satta utifrån mina nu rådande ekonomiska förutsättningar. Egentligen inget nytt under solen, men vad gör det, så länge resan går i rätt riktning och enligt Masterplanen.
 
Mål för portföljen 2023
 
1. Få minst 101 000 kr i ordinarie utdelning
2. Återinvestera 100 % av ordinarie utdelning 
3. 100 % ska från och med nu in i det bolag som delar ut
4. Återinvestera minst 2/3 av eventuell extrautdelning 
5. Ha en sparkvot på minst 10 % av lönen
 
Mål 1 strävar naturligtvis mot att öka i storlek från år till år. Och som tydligt synliggörs (vilket jag gillar) genom Avanzas funktion Utdelning under "Min ekonomi" och "Konto" som snyggt visar ett stapeldiagram över årliga totala utdelningar. Jag hade 100 000 kr som mål redan 2022 men missade, därför valde jag lite symboliskt 101 000 kr för 2023 för att liksom ta det ett litet steg ytterligare. Nu är det bara att köra!
 
Mål 2 är en viktig påminnelse om att mycket av tidens ränta på ränta effekt bygger på disciplinen att återinvestera utdelningen in i portföljen istället för att konsumera den.
 
Mål 3 är att från och med nu återinvestera utdelningar rakt in i det bolag som delar ut. Tidigare har jag kanske valt att skjuta in exempelvis SEBs utdelning in i Axfood. Men i och med 2023 kommer jag nu konsekvent att rikta 100 % av utdelningskapitalet genom köp av ytterligare aktier i det utdelande bolaget.    
 
Mål 4 handlar om att börja njuta lite extra av de möjligheter som portföljen kan innebära när tillfälle ges samtidigt som det största fokuset ligger på att återinvestera. 2021 blev det en resa för en tredjedel av extrautdelningen. Vi får se vad det blir i år - om det nu blir någon extrautdelning överhuvudtaget! Om ingen extrautdelning ges skjuts målet fram till nästkommande år.
 
När det gäller mål 5 upplever jag att återinvestera 10 % av min nuvarande lön kommer passa min livsstil på ett bra sätt. Det är lägre än tidigare men 2023 är på pappret ett tuffare privatekonomiskt år med höjda bolåneräntor, dyrare elpriser, högre priser i affärer pågrund av inflationen, och som det verkar med etablerade höjda bensinpriser, även hyran på lägenheten har gått upp med 10 %. Allt det här innebär att jag nu vill ta höjd för detta i min vardagsekonomi. Kom ihåg att jag är ingen höginkomsttagare utan gör resan med Atlas Investo utifrån den klena medellön jag har att jobba med.
 
Så där ja!! Då var måltavlan för 2023 upphängd. Dags att genomföra och börja kasta pilarna, och om allt vill sig väl träffa majoriteten av målen mitt i prick!
 
"Har du satt upp några (nya) mål för portföljen anno 2023? Och hur går dina tankar rent allmänt inför börsåret 2023? Berätta gärna!"
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela