atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Saving ratio Novem 2023

Publicerad 2023-12-09 00:33:00 i Atlasinvesto,

Jag har nu uppnått alla köpmål för mina fem kärninnehav för 2023. Detta innebär att portföljen nu de sista två månaderna kan tankas utifrån dagsform på aktierna kring löning. Av mina Big Five är det främst Tele2 som segat till sig något. Därför tänker jag att det just nu är ett ganska bra pris att tanka deras aktie för. 
 
Så med den här grunda och enkla analysen blev det vad jag gjorde. Jag köpte alltså Tele2 för hela sparkvoten, en sparkvot som för november blev 9 %. Då vi närmar oss julen (och då december brukar vara en tuff utgiftsmånad med julklappar som ska köpas) så vill jag vara lite försiktig med köpknappen och är därför nöjd med sparandet så som det blev.
 
Apropå julen. Har börjat titta på plausibla julklappar till Athena, Amadeus och Alice. Jag ska nog få ihop det. Men det ger mig en aning frustration att köpa dessa klappar. Eftersom jag upplever det som ett kulturellt tvång kopplat till en tradition vi skapat kring en högtid. Jag är mer av den typen som hellre köper saker när behov, vilja, eller intresse där och då (eller här och nu) får styra. Enkelt uttryckt: jag ser egentligen varje dag som en möjlighet att ge en gåva OM en önskan kommer upp från exempelvis Athena eller Amadeus. Varför vänta till julafton? Kanske har den där brinnande önskan slocknat då? Och de tindrande ögonen - för det som då var så önskvärt - har slocknat sedan länge; OM man väntar till jul eller födelsedagar. Så här tänker jag: är önskningarna rimliga? Är barnen ordentliga och skötsamma? Är de medvetna om att pengar inte ramlar ner som manna från himlen? Och dessutom - vem vet hur länge vi går på denna jord? Så jag förespråkar och väljer för det mesta en "rimlig gåvokonsumtion" HELLRE än en "hysterisk julklappskonsumtion". Det känns mer rationellt, men också mer livsbejakande på samma gång.
 
Men med det sagt...så gillar jag julen! Så jag har bett Athena och Amadeus att skriva ner varsin önskelista på julklappar så får vi se. Nog ska där väl vara en del saker att köpa som kan få deras ögon att tindra som snön på taken. Och Alice, du kommer (bland annat) att få en ny hoodie i julklapp, så att du slipper låna av mig hela tiden...
 
Hur ser ni på hysterin kring julklappar? Är det en härlig tradition eller en påtvingad situation?
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela