atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Från teori till praktik!

Publicerad 2023-12-23 07:33:58 i Atlasinvesto,

 
Det är omkring sju år sedan som min investeringsresa på riktigt började. Det var ett medvetet beslut. Jag befann mig på en plats i livet - rent privatekonomiskt - och insåg att jag ville börja en ny resa. Ta ett första steg på en lång och krävande väg. Ge mig av mot en ny horisont...
 
MÄSTARNA
Vid den här tidpunkten hade jag läst ganska många böcker kring sparande och investerande. Jag hade teorin (åtminstone någon form av den) och tankarna från kunniga inom området så som Bodo Schäfer, Robert Kiyosaki, Per H Börjesson, Anders Haskel, George Clason, Benjamin Graham, Marcus Hernhag med mera och var nu redo att verkligen exekvera och bepröva vad jag lärt mig. Att helt enkelt lämna teorin och nu istället börja praktisera den. Som Leonardo Da Vinci så väl uttryckte det "Det enda som står över teorin är utförandet." Och som det så välkänt heter: When the student is ready the Teacher will appear. I mitt fall var läraren faktiskt en person i min relativa närhet. En person som inte förringade mitt intresse och mina frågor kring just investerande kopplat till börsen. Som inte viftade bort mitt intresse för aktier, utdelningar och bolag. Tvärtom uppmuntrade min lärare mig att bryta ny mark! Prova sa han! "Börja med en mindre summa Atlas och ta det därifrån". Min lärare fick mig att båda våga, vilja och att växa...
 
VÄRLDEN BORTOM HORISONTEN 
Ofta tänker vi på nya steg och förändringar som lite obekväma, läskiga, hotfulla vilket förmodligen är helt naturligt om vi ser på det ur ett biologiskt perspektiv. Att lämna den plats på savannen där vi visste att allt var tryggt och säkert var sannolikt förknippat med både stor risk och direkt livsfara för 40 000 år sedan. Att känna till sitt territorium var förmodligen en framgångsfaktor på den tiden. Att behärska sitt territorium ytterligare en. Men vill vi nå mot nya horisonter måste vi tillslut ge oss av. Det finns inget annat sätt. Vi har inget annat val! Så hur läskigt det än kunde upplevas så fanns det - och finns det - något annat bortom savannen. Det finns fantastiska platser med spännande och potentiella möjligheter, OM vi vågar lämna vår Zone Of Safety - och bege oss av och in i The World Beyond...
 
FRÅN TANKE TILL HANDLING
Så jag tog mitt spjut (min teori) och lämnade min trygga savann (mitt sparkonto) och begav mig av mot en ny värld (The World Beyond - börsen). Och jag har aldrig vänt blicken tillbaka. Aldrig tvekat. Nej det var med bestämda elefantsteg som jag gav mig av. Jag var redo att finna något nytt. En ny värld väntade på mig. En värld som var lika majestätisk som mytomspunnen, men som också var fylld av möjligheter: Stockholmsbörsen
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela