atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sparkvot augusti 2022 & lite tankar...

Publicerad 2022-09-04 14:03:00 i Atlasinvesto,


 
Lönen var på kontot och det var dags att skicka in delar av den på en svajig börs. Då JP Morgan, Jefferies, Credit Suisse och Deutsche Bank alla sänkte riktkursen på H&M för nån vecka sedan, vilket så klart sänkt aktiekursen, såg jag köpläge i klädjätten. Så det blev främst i H&M som jag investerat i för den här månadens sparkvot. 
 
Jag kommer den här månaden behöva hålla igen lite i sparandet pågrund av några privata utgifter som inte var planerade. Men så kan det bli ibland. Det är bara att köpa vad man kan och ta sikte mot nästa möjlighet till investerande. Vilket (om inte innan) blir i slutet av september.
 
Oavsett så landade ändå sparkvoten i augusti på 10 % och matchar väl in på Den rikaste mannen i Babylon, vars första lektion säger att man alltid ska sätta undan till sig själv först och att det ska vara just 10 % av sin inkomst.
 
Är annars inne i en ganska neutral period där sparandet liksom tuggar på utan några märkvärdigheter. Portföljen är rejält ner för året rent värdemässigt men taktar på bra utdelningsmässigt, vilket är ett av de skäl till att jag gillar att fokusera just på utdelning som strategi. Jag läser Dagens Industri och följer media som vanligt. Ganska dystra rubriker samtidigt är jag trygg med att vi är inne i en makroekonomisk vinter som det är oklart hur länge den ska pågå.
 
Enligt vissa gurus är vi bara halvvägs ned i björnmarknaden som ska eskalera i april eller maj 2023 säger David Bagge till Dagens Industri. Enligt en annan guru Micheal Burry (känd genom filmen The Big Short) beror björnmarknaden på bland annat en trippel komprimering. Han menar dessutom att fortsatt nedgång kommer fortsätta i spåren av en framgent vinstkomprimering (läst här i Dagens PS). 
 
Med mina ekonomiska förutsättningar och min medvetet valda strategi fortsätter jag (trots dystra börsprognoser) på min inslagna väg. Mitt mål är att bygga en bra och stark privatekonomi, med högre och högre passiv inkomst. För mig spelar det egentligen ingen roll om det är sommar eller vinter på börsen och om den slår sig nedåt eller stångar sig uppåt. Jag har en evig horisont. För min del gäller definitivt det slitna deviset "it's not about timing the market, but about time in the market", no matter what.
 
Resan den fortsätter...
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela