atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sparkvot & inköp för maj 2022!

Publicerad 2022-05-27 16:05:00 i Atlasinvesto,

 
Ett väldigt bra tips är att köpa aktier eller fonder direkt när lönen kommer. På så sätt riskerar man inte att spendera för mycket av lönen på annat så att det tillslut inte finns utrymme för investeringar. Visst låter det både klokt och enkelt? Utmaningen ligger i att göra det om och om igen. Genom goda börstider och genom dåliga. Om och om igen. Månad efter månad. År ut och år in. I bolag och fonder du tror på, läst på om, och är trygg med.
 
Den här månadslönen köper jag främst vidare i H&M som är mitt minsta innehav rent procentuellt. Varför köper jag då H&M? Aktien har ju inte rosat finansmarknaden den senaste tiden, men...
 
Jag tycker H&M har en tydlig vision och riktning, en stark VD och ledning, och har gjort det de ska för att både anpassa sig till Mr Market och våra konsumentmönster. Vilket innebär att de under ett antal år nu lagt om kursen kring hur de ska växa organiskt genom sina omnikanaler och genom att fokusera antalet fysiska butiker (lägga ner onödiga?/överflödiga butiker) och istället fortsätta etablera sig på hotspots på nya marknader.
 
När de nu kostnadseffektiviserat kostymen fullt ut ser jag det som plausibelt att den där aktiekursen ska stabiliseras och på sikt börja vända norrut. Deras beslut om återköp borde hjälpa till på traven. Tills dess köper jag vidare (till bra pris?!!) och följer mitt innehav från läktaren. Idag har det ju för övrigt varit en hyfsad dag för både börsen och H&M-aktien!
 
Sparkvoten blev den här månaden 20 % och landar därmed in i den förväntade målbilden. Önskar er alla en trevlig fredag!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela