atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Årets första utdelning närmar sig!

Publicerad 2022-03-06 10:02:00 i Atlasinvesto,

 
Vi är inne i den första av årets vårmånader och den 29 mars kommer också den första utdelningen som en efterlängtad vårblomma. Och jag vet exakt vad jag ska göra med den!
 
Utifrån årets uppsatta målsättningar för portföljen kommer jag återinvestera varje utdelning för att maximera årets totala dividends. Det innebär bland annat att portföljens första utdelning från SEB, i slutet av mars, mestadels kommer gå till nya Axfood aktier.
 
När det gäller årets totala ordinarie utdelning har jag satt upp målet att ta mig över 100 000 kr. Detta kommer bli en riktig svår nöt att knäcka då (bland annat) Handelsbanken inte följde sin kollega SEB i utdelningsökning vilket jag felaktigt såg som plausibelt. Men jag ger självklart inte upp det här målet utan kommer göra vad jag kan genom fortsatta strategiskt riktade placeringar av årets utdelningar och sparkvot för att nå den specifka måluppfyllelsen. Om det sedan kommer att räcka får jag se när jag stänger bokslutet för 2022. 
 
Avslutningsvis vill jag ta mig friheten att rekommendera ett intressant inlägg som bloggaren Sofokles skrivit och där han tar upp tankar och perspektiv kring investeringar i tider av stora nedgångar. Ett tänkvärt och läsvärt inlägg som heter "Vad är svårast - hålla ut i nedgångar eller tajma marknaden?". Har du inte läst inlägget kan det vara väl värt att göra det. Därmed önskar jag er alla en skön söndag och har vi tur får vi se lite solsken och en blå himmel.
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela