atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Det vi har!

Publicerad 2022-06-24 22:16:00 i Atlasinvesto,

 
En dag kommer Jordens alla hav att förångas. Skogarna förvandlas till öknar. Ja allt det vackra vi har på vår Jord - The Pale Blue Dot - kommer om några miljarder år sluta att existera. Solen kommer expandera och vår blå planet riskera att slukas in i en döende stjärna. Men allt det där påverkar inte det vi har här och nu. Däremot kan det ge oss värdefulla perspektiv. Och påminna oss om att allt har ett slut. Även så stora ting som civilisationer, hav, planeter, stjärnor; kanske till och med kosmos självt.
 
Oavsett när allt nu tar slut så kan detta slut aldrig ta ifrån oss det vi har just nu - allt det du har när du läser dessa rader. För egen del innebär det (just nu) snart semester och att jag då kan bege mig mot kusten till mina föräldrars sommarhus. Där bara ett stenkast från havet kan jag ännu en sommar få uppleva en magisk tid med min mamma och pappa. Med Athena och Amadeus. Med goda vänner och bekanta. Under blå himmel badar vi, myser vi, grillar vi, umgås vi i en sommaridyll där barnens skratt och de vuxnas filosoferande betraktelser möts och samexisterar i en underbar atmosfär.
 
Jag vill så här på midsommarafton passa på att hylla konceptet "Det vi har!". Det är ett mindset för varje liv - ett Carpe Diems eko - som gör att vi faktiskt njuter och är tacksamma varje dag för det vi har. Det är också en fin språngbräda att stå på för att gripa an efter nya möjligheter, eftersom om vi är just nöjda och trygga, också ofta står starka och redo för livets eventualiteter.
 
Just i detta nu har jag en vacker blåorange himmel ovanför mig, en familj som mår bra, en tillräckligt god hälsa, och en ordnad ekonomi med allt vad det innebär (jobb, bostad, lån, sparande och investerande). Det är vad jag har. Det är utifrån den platsen i universum, i rumtiden, som jag just nu kan beskåda verklighetens kontinuum. Men det här kommer ovillkorligen att förändras. När vet jag inte. Men min poäng är att det inte kommer att spela en så stor roll så länge jag är oeftergivligt tacksam och vårdar det jag har - idag!
 
Glad midsommar på er!
 
Atlas Investo 
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela