atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sparkvot juli 2022 & Atlas reflektioner

Publicerad 2022-07-30 07:29:17 i Atlasinvesto,

 
Juli är kanske min favoritmånad på hela året. Det är semester delux och solen är härligt orange mot horisonten, med kvällar som aldrig verkar vilja ta slut. Till allt det här kan man dessutom addera att lönen kommit in på kontot och man på riktigt får chansen att placera lite kapital på börsen...lyckan är nästan total!
 
CASTELLUM 
Den här gången riktades mitt fokus på Castellum där största delen av sparkvoten placerades. Och den här sparkvoten gick jag hårdare in eftersom semestern börjar närma sig sitt slut och jag nu är fullt trygg med att gasa lite extra. Dessutom är det ju nu - som ni alla vet - en dipp på börsen med pressade värderingar vilket skapar många bra köptillfällen - rea så att säga.
 
SPARKVOT JULI 
Hur som helst så landade sparkvoten på 28 % den här månaden. Det här är för mig en superbra sparkvot! Jag vill dessutom känna att jag köper mig igenom den här nedgången på börsen! Att jag gör på det sätt som jag förespråkar och tror på, nämligen att köpa bra bolag till ett riktigt bra pris. Det gör man sällan när börsen peakar eller är på ATH och det är fullständig börsyra.
 
LÅNGSIKTIGHET
Med det sagt handlar jag inte (läs ALDRIG!!) på börsen för kapital som ska användas inom några år. Förmodligen inte ens inom 10 år!! Långsiktighet är med andra ord ett LEDORD i mitt investerande. Och långsiktigt blir "förmodligen" den här börsnedgången ännu en nedgång där vi alla i efterhand skrattar och minns tillbaka med en enda tanke i våra huvuden: Varför köpte vi inte mer??!!
 
MINA VINGAR PÅ JORDEN
Idag ska jag åka och bada med Athena och Amadeus. Mina älskade barn. De är två av mina största drivkrafter på Jorden, och mina verkliga vingar för att göra den här privatekonomiska resan som Atlas Investo innebär.
 
Så här är det. Jag är ingen händig man. Tummen sitter hopplöst mitt i näven. Jag har ingen så att säga "praktisk/händig intelligens". Jag kommer aldrig kunna bygga något till dem. Inte ens tapetsera en vägg i deras rum. Jag kan knappt skruva ihop en byrå, än mindre den där loftsängen med skrivbord som de önskar. Men vad jag kan är att ha tålamod, kylan att hålla mig till en strategi, målmedvetet månadsspara, diciplinerat återinvestera utdelningar, vara tråkigt långsiktig och bygga en ekonomisk konstruktion, ett slags privatekonomiskt investmentbolag som genererar en stegrande passiv inkomst.
 
Atlas Investo är en portfölj - ett ekonomiskt byggnadsverk - som mina barn en dag kan ta över och som kan hjälpa dem på vägen att köpa det de vill när de blir vuxna. När livet verkligen knackar på dörren med både krav, ekonomiska samhällskriser, egna familjer och inneboende drömmar - och när jag en dag inte längre finns där... 
 
Atlas Investo kan också bli deras möjlighet till en allmänt större frihet i livet. Att kanske slippa knega 7-16 varje dag med något de inte gillar. Eller kanske att kunna jobba tre dagar i veckan för de vet om att där finns passivt kapital som kommer in. Eller som delar av ett startkapital om de vill börja bygga ett företag. Eller som möjligt kapital till att resa runt i världen, till att få uppleva vackra platser på Jorden, sådant kostar och är saker som annars kanske prioriteras bort och aldrig blir av. Och även om jag inte en dag står där bredvid dem och spanar ut över Serengetis eviga slätter. Eller kommer att känna vinden mot mitt ansikte när de kör motorcykel på Route 66 genom USA. Eller om jag inte får andas in dofterna i Tokyo och promenera med dem på Mount Fuji. Eller om jag aldrig får ta hissen upp i Eiffeltornet med dem och beskåda Paris från ovan. Ja ÄVEN OM jag inte finns där när allt det här kanske sker så vet jag i mitt hjärta och från min plats där ovan molnen att jag gjorde vad jag kunde rent ekonomiskt för att Athena och Amadeus skulle kunna förverkliga sina liv - whatever it may be!
 
 
RESAN FORTSÄTTER 
Så fram tills dess (vad nu framtiden än gömmer i sitt sköte) fortsätter jag i det tysta att bygga vidare på Atlas Investo, till mina barn. Om i fall att de inte själva blir höginkomsttagare och får eget kapital och breda ekonomiska marginaler som kan hjälpa dem på sin väg genom livet. Det här projektet har nu blivit ett av mina stora syften för att existera, för att gå upp ur sängen på morgonen. Och så klart gör jag i övrigt allt jag kan för att de nu i sin barndom ska känna sig älskade och ha ett bra liv när de är hos mig. Mer kan jag inte göra för dem. Älska dem, fostra dem, och försöka vara den bästa av fäder. Ha nu en fin lördag på er.
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela