atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sparkvot december 2022 med mera!

Publicerad 2022-12-26 19:04:00 i Atlasinvesto,

 
Det är nu bara en vecka kvar av anno 2022 och det är nästan lite kusligt hur snabbt ett år kan gå; åtminstone är upplevelsen att det går snabbt. Men det här sätter också perspektiv på vikten av att börja spara och investera. För om nu tiden ter sig gå relativt snabbt innebär det ju också att det ackumulerade kapitalet växer på i samma relativt snabba takt - om vi bara BÖRJAR investera och sedan härdar ut.
 
SPARKVOTEN
Den här månaden köpte jag Tele2 för hela sparkvoten som landade in på 23 %. Nysparandet är en avgörande faktor för att portföljen (i det skede jag befinner mig i) ska få maximal utväxling. Tillsammans med utdelningen, och den över tid plausibla och fullt rimliga värdeökningen börsen bör ger, utgör de den trinitet som ska växa portföljen mot himlen: nysparande, utdelningar och värdestegring.
 
TILLBAKABLICK 2022
Så har ännu ett år av kostnadseffektiviseringar, budgetar, medveten konsumtion, utmaningar, oväntade utgifter och möjligheter börjat bli dags att summera. Och jag kan inget annat än att se tillbaka på ett väl exekverat privatekonomiskt år. Det har bland annat inneburit några radikala förändringar i portföljen. 
     Lämnat portföljen har Industrivärden till förmån för Investor. Ni som följt mig genom åren minns säkert varför jag valde Industrivärden som ett kärninnehav? Ni vet säkert också varför jag tillslut inte kunde hålla Investor utanför den här resan. Castellum har också fått tacka för sig i portföljen och i dess plats har Tele2 nu intagit sin roll som ett nytt kärninnehav.
 
2023 - EN NY RESA 
Att investera i aktier betyder många saker men framförallt kanske förmågan att fatta beslut. Vart är man på väg (med portföljen) och hur ska den vägen (portföljen) se ut? Nu står vi inför ett ytterst osäkert mikro- och makroekonomiskt 2023 med många frågor som söker svar. Det enda jag vet är att oavsett vad svaret på dessa frågor blir så kommer jag enträget fortsätta på den resa som Atlas Investo innebär.
     Och jag står tryggt på The Atlantis inför avgång ut på börshavet 2023. Seglena är tvättade och redo att hissas, packningen och skafferiet ombord är uppdaterat och mitt kaptenshjärta är fokuserat och laddat. Snart ger vi oss av...nu är det bara dagar kvar...är ni redo?
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela