atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Bokslut Atlas Investo 2022

Publicerad 2022-12-31 10:35:00 i Atlasinvesto,

Dags att stänga boken för 2022. Som vanligt lyssnar jag på musik med någon av mina favoritartister eller favoritlåtar när inlägget skrivs. Den här gången är det till den australiska popduon "Empire of the Sun", där en av favoritlåtarna just nu är I'll be around från deras album Ice On The Dune som de släppte 2013. 
 
The Book bokför jag varje månad hur mycket jag investerat för, i vilka aktier och till vilket inköpspris. Här brukar jag också bokföra sparkvoten, alltså det specifika kapital av nysparande som jag varje månad skjuter in i portföljen; sparkvoten är exklusive amortering, buffertsparande med mera.
 
Varje kvartal gör jag en sammanställning av totala investeringar för Q1, Q2, Q3 och Q4. Det blir tydligt och enkelt att följa. Jag brukar också konstatera hur mycket värdet på portföljen stigit för helåret. Med det sagt så kommer här några snabbfakta för min portfölj för 2022.
 
Avkastning för Atlas Investo 2022 blev:
- 19 % (+ 34 %, 2021) (- 3,7 %, 2020) (+ 36 %, 2019)
 
Minus nitton procent. Så är det... Portföljen har backat det här året (den gör det vissa år) precis som börsen i helhet. Det innebär troligtvis att flera av mina bolag kan handlas in till vettiga priser under de första kvartalen av 2023 men det återstår att se.
 
Totala utdelningar för Atlas Investo 2022 blev:
93 565 kr, (82 350 kr, 2021), (22 529 kr, 2020), (67 138 kr, 2019), (55 448 kr, 2018), (42 410 kr, 2017) 
 
Detta innebär ett passivt inkomstflöde på 7 797 kr i månaden, eller ca 1 799 kr i veckan eller drygt 256 kr om dagen. Resan (och det vet ni) den fortsätter!
 
Sparkvoten för Atlas Investo 2022 blev:
16 %, (19,9 %, 2021), (19,6 %, 2020), (28,3 %, 2019), (19 %, 2018).
 
Under året har det varit några större poster med utgifter vilket gjort att sparkvoten fått stå tillbaka något för att kunna täcka dessa inköpen. Så bortsett från några månader ser nysparandet fullt godkänt ut med ett genomsnittligt sparande varje månad på 16 %. 
 
2023 kommer enligt många privatekonomiska rapporter bli ett tufft år med fortsatt höga konsumentpriser, bensin, el, och räntor därför kommer jag nog att sänka sparkvoten under nästa år. Ni läste rätt!! Men jag har kört på bra under många år och väljer nu, i en tuffare ekonomisk miljö, att ge min vardagsekonomi ett visst andrum så får vi se hur balansen känns under året. På sikt hoppas jag att utdelningen ska stå för allt mer av nyinvesteringarna vilket då kan innebära en permanent sänkning av sparkvoten. Där är vi dock inte än utan nästa år blir (som jag tänker mig) ett undantag.
 
Hur har bolagen i portföljen gått? 
Av bolagen visar tre av sex blå siffror för helåret. Årets raket har definitivt SEB varit - igen! Mest rött visar H&M och blir tyvärr portföljens ankare det här året - igen. Men det har varit en sur börs och en tuffa makroekonomiska förutsättningar. Tyvärr talar nog allt för en lågkonjunktur under 2023 vilket kan drabba framförallt ett bolag som H&M som befinner sig i en känslig sektor där allt från bomullspriset, logistik och valuta skapar labila kostnader. Vi får se hur de tar sig an utmaningen.
  
Hur gick några av mina ekonomiska mål 2022?
 
1. Få minst 100 000 kr i ordinarie utdelning. ❌
2. Återinvestera 100 % av ordinarie utdelning. ✔️ 
3. Återinvestera minst 2/3 av ev. extrautdelning. ➖️
4. Ha en sparkvot på minst 20 % av lönen. ❌
5. Öka i respektive bolag med minst 100 st aktier. ✔️
 
Mål ett hade nog klarats av om jag inte stuvat om i portföljen. Men nu valde jag det i stället vilket innebar att målet om att spränga 100 000 kr i årlig utdelning inte gick att uppnå. Då det inte blev någon extrautdelning i år så väljer jag helt enkelt att pausa det målet till nästa år. 
 
Avslutande tankar
2022 har varit ett volatilt börsår där börsen rört sig i mestadels fel riktning - alltså söderut! Men av många förklarliga makroekonomiska skäl. Börsen var även enligt analytikerna högt värderad inför 2022 och behövde komma ner i sin värdering till mer rimliga värderingar, vilket den få anses ha gjort och ska kanske ner än mer innan botten. Putins krig mot Ukraina fick dessutom börsen att reagera kraftigt och det var definitivt en Svart Svan som flög in över både börsen och Europas ekonomi i och med Rysslands agerande.
 
Hur blir då börsen 2023? Kommer det att flyga in någon ny Svart Svan? När kommer lågkonjunkturen OCH hur djup blir den? Vänder inflationen ner? Och hur kommer de höjda styrräntorna i realiteten slå mot vinstmarginaler och vår privatekonomin? Det vi som småsparare kan påverka och göra är egentligen bara att sätta upp nya genomtänkta ekonomiska delmål och mål och därefter segla ut från nyårshamnen, ut mot det stora och spännande börshavet...come what may!
     
Det här är mitt sista inlägg för året! Stort tack till alla som följt mig och kommenterat, det uppskattas! Jag hoppas ni är relativt nöjda när ni tittar tillbaka på ert privatekonomiska år 2022, och att ni ivrigt påbörjat att planera, reflektera och skriva på vad ni nu vill uppnå och sikta mot under 2023.
     
"Med det önskar jag er alla en fin afton och ett riktigt gott nytt år!"
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected] 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela