atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Americo

Publicerad 2022-12-29 16:09:01 i Atlasinvesto,

 
Så här är det. Investerande och sparande ska vara inspirerande! Ge oss livskraft!! Ge oss hopp och tilltro om morgondagen. I en värld där vi fullkomligt peppras och bombarderas med information, nyheter, reklam, sociala medier och big data är det viktigt att kunna sovra bland detta enorma brus. Men vi möter inte bara brus utifrån och in, för utöver att vi matas med yttre information tänker vi även enormt många egna tankar varje dag.
 
Det har gjorts mycket forskning kring hur många tankar vi människor egentligen tänker varje dag. Att det rör sig om tiotusentals tankar råder det ingen tvekan om. Att vi dessutom till stor del verkar tänka liknande tankar från dag till dag gör det ju ännu viktigare att vi medvetet börjar fokusera detta enorma flöde. Förhoppningsvis mot saker i livet vi mår bra av. På saker som vi vill kämpa för. På saker som betyder något för oss! Och vår privatekonomi är - och borde vara - en del av detta dagliga fokus när det kommer till vår tankeverksamhet.
 
En gång mötte jag en erfaren affärsman. Han var på genomresa i Malmö och satt ensam och tog en amaretto i en bar på centralstation. Jag var ute och vandrade den kvällen och hamnade av en slump vid samma bar. Vi började prata lite. Det är spännande att möta någon så där. Han tog en liten paus på väg hem i väntan på sitt tåg och jag var ute och förströdde tiden. Och för en stund möttes våra vägar där i baren. Sen såg jag honom aldrig mer. Det här var för ett tiotal år sedan. Vi samtalade om många intressanta saker och väldigt mycket kring pengar, kapitalförvaltning och ekonomi. Han var god för många miljoner och en stor del av hans liv och yrkesliv bestod av att placera och förvalta detta kapital. Han berättade att stora delar av sin rikedom kom sig av att han hade turen att fötts in i en mycket förmögen familj.
 
En sak som jag framför allt bär med mig från det mötet, från det samtalet, var något han sa kring just privatekonomi. Hur vi kom in på ämnet till att börja med minns jag inte, men en bit in i samtalet lyfte han sitt glas, och sa lite eftertänksamt "Vem är egentligen din mentor Atlas, när det kommer till hur du hanterar din ekonomi?". Vad menar du undrade jag lite trevande. "Jo Atlas, vem vänder du dig till när det gäller hur du kan investera delar av din lön varje månad, eller placera dina eventuella kapitaltillgångar?". Kaboom!! Frågan träffade mig rakt i solarplexus...
 
Fram till den dagen hade jag aldrig tänkt på att hitta en mentor kring min privatekonomi. Jag hade gått genom grundskolan. Där hade ingen sagt till mig om detta. Jag hade nästan gått igenom en högskoleutbildning. Inte ett knyst. Jag hade gått igenom en fjärdedel av mitt liv... Men aldrig hade någon uttryckt denna fundering till mig. Jag har ingen sådan person svarade jag dämpat. "Finn den personen Atlas!" blev hans nu faderliga och beslutsamma ton innan han tömde sin amaretto. Mitt tåg går snart sa han, så jag måste gå. Han tackade för samtalet, vi sa adjö och strax därefter försvann han in i folkvimlet. Han hade en tjusig Hollywood slick back, en klassisk moccafärgad trenchcoat, bar en cognacfärgad stilren attageväska och hade ett par blankputsade bruna oxford skor. Han var tamejfan förstklassigt elegant!! Jag tömde min drink innan jag började vandra hemåt fylld med nya tankar och inspiration kring pengar, kapitalförvaltning, investeringar och sparande...
 
Vad ingen av oss anade den kvällen var att det jag aldrig haft, blev till verklighet, just där på den baren...just där den kvällen. För fram tills dess hade jag gått i princip ensam på min privatekonomiska resa genom livet, utan någon att ta rygg på när det gällde min privatekonomi och min ekonomiska framtid. Utan någon att spegla mig i. Utan någon att se som en adekvat förebild! Utan någon som gett mig en första tegelsten att börja försöka bygga med, och som samtidigt kunde stå modell som en färdig och elegant katedral; imposant och med tornet siktande upp mot den blå skyn. Men nu var den tiden för alltid förbi...
 
För ända sedan jag mötte Americo, den där kvällen på centralstation, så har jag burit med mig många av hans tankar, hans förhållningssätt, hans lärdomar, hans passion och hans fokus på att göra det bästa med det du har. På hur man kan börja i det lilla och sedan planera, sätta upp mål, exekvera, utvärdera och med tiden våga ta steg mot något större. Om att hantera och se misslyckanden längsmed vägen som lärdomar och sedan bygga vidare - aldrig ge upp - utan i stället bygg upp IGEN!!!
 
Han sa också att privatekonomisk framgång (och rikedom) behöver verkligen inte säga något om vem du är på alla andra plan i livet och visade på ödmjukhet. Vem du är som pappa, som bror, som mamma eller syster, som partner, som vän eller kollega. Nej det säger bara allt om vem du är när det kommer till din privatekonomi - och framför allt - om din framtida privatekonomi! Jag har aldrig glömt Americos visdom kring både kapital och livet. Och han är än idag definitivt en av mina främsta mentorer kring just privatekonomi.
 
Vilka Americos har inspirerat dig på din väg genom livet? Vem är din mentor när det kommer till privatekonomi och investeringar? Och varför?
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 
 
 
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela