atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

A-ha - deras hitlåt har fått en lillebror!

Publicerad 2022-12-09 00:15:00 i Atlasinvesto,

 
Gruppen A-ha, som är ett av mina favoritband genom åren, var riktigt heta på 80-talet. Och gruppen är sannolikt ett av norges största popband genom alla tider med hits som "Take On Me", "Hunting High And Low" och "The Living Daylights". En låt som jag tycker fått alldeles för lite uppmärksamhet är deras låt "Manhattan Skyline" därför nämner jag den också. Men nu till vad som inspirerat mig att skriva inlägget!
 
En roliga sak med Spotify är att det är lätt att följa artister och lyssna in nya släpp. A-ha har (visar det sig) släppt nytt material i år, sitt elfte album, och vid en genomlyssning hittade jag en låt som mycket väl kunde varit från deras storhetstid. Låtan fullkomligt doftar A-ha och har allt vad som kännetecknar just deras (enligt mig) storhetstid. Till att börja med så är det självklart en låt som badar i en atmosfär av moll. Det är en ballad. Den är vacker och inleds så klart med en vemodig melodislinga som ekar kalla kuster, mörka fjordar, norrsken och karga berg. Lägg därtill Morten Harkets unika sång som än idag (63 år gammal) fortfarande låter som på the good old days!
 
Det är naturligtvis titelspåret på albumet (låt nummer fem) "True North" om väckt mitt gamla A-ha hjärta till liv. Jag har alltid förundrats över varför musikgrupper och artister inte oftare skapar syskon till sina hitlåtar. Med det menar jag nya låtar som påminner om eller har starka drag av tidigare hits, av det som en gång väckte folkets jubel och beundran. I det här fallet har A-ha gjort precis det. I "True North" ekar deras vackra megahit Stay On These Roads igenom i både melodi och känsla. Ackorden ligger nära varandra och melodien i "True Norths" instrumentala lead skulle kunnat ha varit en andra eller tredje stämma i Stay On These Roads. Men jag älskar det!! Det här är en låt som hade blivit en världshit om den kommit i slutet av 80-talet eller början av 90-talet tillsammans med en snygg musikvideo på MTV eller VH1. Nu tror jag tyvärr den passerar ganska obemärkt förbi. Men för er som läser min blogg och likt mig älskar den nordiskmelankoliska och vackra musik som A-ha en gång gjorde och som lyfte dem till gudar hos en ny generation är den här låten ett glimrande guldkorn.
 
Och även om "True North" är en vacker lillebror till Stay On These Roads, är den väl värd att nå ut i världen på egna ben. Så jag gör vad jag kan och slår här ett slag för låten, kanske kan det på något sätt hjälpa "True North" att nå ut i världen - precis som en fjärils vingslag på ena sidan av jorden sägs kunna skapa en tsunami på den andra sidan. Vad tycker ni? Hör ni det jag hör i "True North"?
     Och till A-ha kan jag bara säga: tack för ännu en låt till Atlas soundtrack på min väg genom livet...
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela