atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Ett litet samtal kring aktier

Publicerad 2022-08-15 07:57:00 i Atlasinvesto,

 
Jag hade ett samtal kring sparande och investerande med en kompis som jag uppfattade hade en relativt vanlig inställning till ämnet; en inställning vilken påminner om så många andra jag hört resonera omkring sitt sparande och investerande. Han berättade att han sparade typ 1000 kr i månaden i fonder. Att pengarna dras automatiskt varje månad vid löning. Och att så hade han gjort de senaste tio åren. Och så skulle han fortsätta. Pengarna rörde han inte utan de skulle få stå där och växa genom åren. Låter som en nog så bra strategi som någon annan.
 
Han konstatera ganska omgående därefter att aktier var inget för honom. Han ville typ inte spekulera med sparandet. Jag berättade att alla aktier inte nödvändigtvis behöver ses som spekulation samtidigt som vissa fonder på sitt sätt kan ses som en form av spekulation. "Jo men visst så kan det vara", höll han med om. Men fonder känns mycket tryggare, lade han till.
 
Vi tog och sippade lite på våra caffélatte under ett stort svart premiumparasoll. Vi satt på ett charmigt fik vid en mysig strandpromenad intill havet i en stor kuststad i Sverige. Jag började berätta lite om mina tankar och varför jag gillar aktier mer än fonder. Där en av anledningarna är att jag gillar att följa bolag och deras utveckling, business, strategier, ledning med mera. Det ger mitt liv content så att säga. Här tycker jag fonder kan bli för breda och sakna den edgen. "Hur menar du?", frågade han.
 
Låt oss för enkelhetens skull ta H&M, sa jag. Ett bolag de flesta känner till. Att äga aktier i H&M gör ju att jag vill följa hur det går för ett av Sveriges största och kanske kändaste bolag. Jag hör och läser om dem på TV och i tidningar exempelvis Dagens Industri och annan media. I samband med det här blir det naturligt att följa näringslivet, megatrender, och till viss del samhällsutvecklingen vilket jag tycker om! Hade jag suttit med breda indexfonder som sköter sig själva hade det här fokuset på att följa specifika bolag med allt vad det innebär troligtvis avmattats då fonder är betydligt mer allmänna. "Jo men jag orkar nog inte med att följa bolag på det viset, men all respekt för dina tankar Atlas". Jag tog en stund å lyssnade in måsarna som skria ute vid piren. En färja tutade till innan den körde vidare mot nya mål.
 
En annan sak som jag gillar med att äga exempelvis aktier i H&M är att jag kan se och följa bolaget fysiskt i olika städer. Jag kan gå in i H&M i Göteborg, Stockholm eller Malmö och reflektera kring kundflödet, prissättning, kassaflödet, kollektioner och inte minst välja att själv köpa deras produkter; detsamma gäller online. Och det ger i alla fall mig en viss inre tillfredsställelse, att så direkt kunna följa och investera i ett av portföljens innehav. "Jo men det kan jag absolut förstå", fliker min kompis in och sippar vidare på latten.
 
Ytterligare en sak jag gillar med aktier är deras utdelning och min möjlighet att återinvestera denna - att SJÄLV kunna påverka var jag vill placera bolagets utdelning. Varje år (allt annat lika och utan Svarta Svanar) delar exempelvis H&M ut delar av föregående års vinst. Hur mycket per aktie brukar man föreslå vid bokslutet och fastställa på årsstämman. Låt säga att jag har 100 st aktier och utdelningen blir 5 kr/aktie så får jag in 500 kr på mitt konto den dag bolaget väljer att dela ut. H&M har till exempel valt att dela ut 6,50 kr/aktie i år (2022), vid två olika tillfällen, och delar således ut hälften av det aktuella beloppet vid det första tillfälle och resten vid det andra. Har man 1000 aktier i H&M får man alltså totalt 6 500 kr i utdelning utbetalt vid två tillfällen, 3 250 kr på våren och 3 250 kr på hösten. Hur jag vill göra med det här passiva inkomstflödet är sedan upp till mig själv: återinvestera in i portföljen, konsumera på något jag behöver eller önskar, eller sätta över till något av mina sparkonton. Jag gillar att kunna välja var utdelningen ska riktas och att det inte som med fonder oftast per automatik återinvesteras in i fler andelar i den aktuella fonden. Vidare så kan jag också planera kring utvecklingen av utdelningen, alltså räkna på kommande års utdelningsprognos och vad totalen kan bli. Väldigt inspirerande. "Det kan jag tänka mig att det är..." sa min kompis med viss fundersamt.
 
Avslutningsvis är min upplevelse att aktier - som en strategi till bättre privatekonomi - också kan vara en väg till personlig utveckling. "Hur menar du då?", frågade min kompis. Jo därför att jag måste sätta upp ramar kring hur min strategi ska se ut så jag kan utvärdera och bedöma dess progression. Vilka bolag vill jag äga och varför? Hur disciplinerad kommer jag kunna vara? Hur påverkar börsens psykologi mig? Jag behöver sätta upp mål, delmål och olika milstolpar och kunna checka av dem. Jag behöver vara uthållig och odla mitt tålamod, kan jag det? Jag behöver lära mig nya saker om aktiehandel och om mina bolag. Jag behöver fortsätta utvecklas hela tiden med aktier som en väg till bättre framtida ekonomi. "Så har jag aldrig tänkt på det.." sa min kompis om tanken att aktiehandel kan vara en möjlig väg till personlig utveckling.
 
Det finns troligtvis lika många vägar att spara och investera som det finns människor på Jorden. Men att på något sätt avfärda en/någon strategi innan man satt sig in i dess tankegods tycker jag är synd. Åtminstone bör man vara försiktig i offentliga rum med att kritisera andras strategier kring sparande och investerande innan man fullt ut förstår bakomliggande orsaker till de aktuella vägval varje individ gjort. Viktigast av allt är ju ATT man sparar och investerar. Och innan man har allt för skarpa åsikter om någons investeringsstrategi bör man nog reflektera kring vad som fått en själv att välja en specifik väg och inte en annan? Och har jag överhuvudtaget på något sätt en rimlig erfarenhet eller förståelse för det jag kanske kritiserar eller väljer bort? 
 
Oavsett vilken strategi (sparande, fonder, aktier m.m) man har blir man troligtvis mer trovärdig i sin roll som sparare och investerare ju längre erfarenhet (antal år), ju större kapital (antal kronor) som är investerat i den aktuella strategin, och vilken utveckling (avkastning) man kan påvisa. Det säger inte allt men definitivt något om vem personen framför dig är som investerare. Jag glömmer aldrig en väldigt kritisk person i min omgivning som totalsågade exempelvis aktier och börsen men som det visar sig aldrig haft en krona investerad i just aktier på börsen. Den personens trovärdighet i ämnet känns lika stor som den som diskuterar och har åsikter omkring bergsklättring i Himalaya utan någon egentlig personlig erfarenhet och kunskap i ämnet. På samma sätt ökar så klart en rådgivare på banken sin trovärdighet om han eller hon kan visa upp att man investerat ett stort kapital i den eller de fonder man talar sig varm för. Det säger inte allt om fondens framtida avkastning men definitivt något om bankmannens trovärdighet i ämnet. Med det sagt så laddar vi för en ny vecka på börsen! Resan den fortsätter...
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela