atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Saving ratio oktober 2021 och lite till...

Publicerad 2021-10-27 23:40:00 i Atlasinvesto,

 
Jag mötte en gång en person som lärde mig en väldigt viktig sak. Sen den dagen blev jag aldrig mer densamma. För så är det, tror jag. När väl en ny dörr av insikt öppnats kan det som finns bakom inte bara försvinna eller negligeras. Nej det blir för alltid en del av oss och en del av den väg vi vandrar...
 
Fram till den här erfarenheten trodde jag inte att det var möjligt att gå vidare från den du tidigare varit. Men efter att jag mött den här personen - i det ögonblicket - insåg jag att idag börjar allt om igen. Gårdagen är för evigt borta. Liksom alla jävligt dåliga beslut man tagit. Och om du vill finns det för det mesta en ny riktning, en ny väg att slå in på. Jag ville vara så mycket mer än den jag var och det dånet gjorde så många gånger att vem jag var gick hopplöst vilse...
 
Så efter ännu ett misslyckat beslut (för många många år sedan i en galax långt långt härifrån) gick jag dagen efter med viss skam en runda på stan. När jag gick där hörde jag plötsligt en väldigt glad liten röst som ropade mitt namn. "Atlas!!", det var en liten pojke som gick på den skola där jag just då arbetade. Han kom rusandes mot mig och kramade hårt om mig innan han sprang tillbaka till sin morfar. Han hade sett mig, såg mig bortom alla min brister och fel. Han såg och omfamnade människan bortom alla dumma och tonårsaktiga felbeslut. Han hade sett mig varje dag i den roll där jag var mig själv som allra mest och bäst. Som ledaren, läraren, coachen, medmänniskan. Han visade mig vägen. Hans kram och varma bemötande skrek till mig att lämna för helvete ungdomsåren bakom dig, våga ta steget in i vuxenlivet Atlas!!. Två månader senare steg jag för första gången in på Högskolan och började min lärarutbildning...
 
I alla delar av ens liv finns det, tror jag, människor som kan knuffa dig i en riktning som kan göra underverk för vem du blir och det liv du väljer att exekvera. När det kom till investerande och privatekonomi var det utan tvekan Bodo Schäfer som först öppnade dörren till insikten om att jag kan bygga en ekonomisk rikedom, om jag bara börjar och dessutom väljer en genomtänkt nerskriven strategi och plan för vad jag vill och hur det ska uppnås. Efter jag läst hans bok Vägen till ekonomisk frihet kunde jag inte gå tillbaka. Bodo puffade mig för evigt i en ny riktning...precis som pojken.
 
Idag kom lönen och likt jag nu i så många år gjort flyttade jag direkt över mitt investeringskapital till Avanza. Min Masterplans regel nummer 1 är: Att först sätta av kapital till mig själv, kapital som ska investeras - no matter what!
 
Idag blev den sparkvoten 15%. Allt in i HM då de just nu (enligt mig) är i en björnliknande trend men också för att maximera årets sista utdelning. Och min privatekonomiska resa genom rumtiden...den fortsätter...tack för att du läst.
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela