atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Investmentbolagens investmentbolag

Publicerad 2021-11-28 19:47:00 i Atlasinvesto,

 
Enligt många inom bank och finans så är investmentbolag ett mycket bra val för en långsiktig portfölj. Både som ett diversifierande inslag men också som en klok och stabil investering. I artikel efter artikel i olika finanstidningar skrivs det ofta om dessa investmentbolag. Om deras framgångar, deras strategier och fokus, om hur aktiva eller passiva de är inom sina innehavsbolag, om deras ledning och VD, och om deras olika bakgrund och historia.
 
Det råder ingen tvekan om att det är en mycket intressant och lärorik läsning, när och om man fördjupar sig i just våra svenska investmentbolag och deras historia. Och det största, och troligtvis mest kända, är förmodligen Investor. Deras historia är väl dokumenterad och är både spännande och fascinerande. Sedan 1916 har de på ett imponerande sätt skapat mervärde för sina aktieägare och tagit en position som ett slags "Investmentbolagens investmentbolag".
 
Deras portfölj består dels av noterade gedigna svenska storbolag som alla talar för sig själv. Den noterade delen av portföljen kryddar de med en onoterad del och mix av tillväxtbolag som skapar spännande synergieffekter för Investor och deras utveckling, potential och tillväxt.
 
Som ni vet har jag under många år haft deras branschkollega Industrivärden som ett kärninnehav. Men jag har samtidigt följt Investor noggrant och med stort intresse. Mitt namn Atlas Investo är inspirerat av dem. Atlas från deras guldbolag Atlas Copco, och Investo från deras namn Investor. Och för en tid sedan bestämde jag mig. Det är dags att ta hem dem till portföljen. Det här kommer innebära min största affär på börsen så här långt. Så...
 
Jag har därför exekverat och sålt av hela mitt innehav i Industrivärden! INDU är ett bra och stabilt Large Cap bolag men efter 8 år väljer jag nu att gå vidare och realiserar därmed också min största börsvinst hittills. När jag tänker efter känns det som att jag varit lite "otrogen" mot det bolag som inspirerat mig så mycket genom åren. Jag har följt Investor genom otaliga dokumentärer och intervjuer i TV och tidningar. Investor och familjen Wallenberg symboliserar för mig svenskt näringsliv och gör det på ett fenomenalt sätt. Investor som bolag är på sätt och vis en levande legend. Så nu har hela kapitalet från försäljningen av Industrivärden skjutits in i (det som jag alltså definierar och kallar för) "Investmentbolagens investmentbolag"! Jag tar helt enkelt hem Investor till Atlas Investo och de blev från och med i onsdags ett av mina 6 kärninnehav, tillsammans med Axfood, SEB, Castellum, Handelsbanken och Hennes & Mauritz.
 
Jag ser det här som en offensiv omallokering. Från ett lite mer passivt investmentbolag (min amatör bedömning) till ett llte mer offensivt investmentbolag (min amatör bedömning). Och så klart är det min lekmannaanalys, slutsats och förhoppning att Atlas Investo ska få till en bättre tillväxt de kommande åren genom den här förändringen. Därmed önskar jag Investor välkommen in i portföljen och ser med tillförsikt på framtiden! 
     Athena och Amadeus, pappa har skaffat ny vind i seglet! När ni är äldre vet vi bättre om den nya vinden varit med och tagit oss (och vårt skepp The Atlantis) till en vacker plats, någonstans vid möjlighetens horisont. Resan här och nu...den fortsätter!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela