atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Avanzas stapeldiagram över utdelningar

Publicerad 2021-11-27 12:56:27 i Atlasinvesto,

 
Att jag gillar Avanza och deras ambitioner att synliggöra och göra sparande och investerande roligt råder det ingen tvekan om. Jag gillar deras behagliga färgsättning, deras webdesign och att deras website är lättorienterad. Men en sak - som jag skulle vilja se att de utvecklade - är deras redovisning och summering av årets totala utdelningar. Det är förmodligen nördigt av mig, men jag gör ett inlägg om det så kan jag släppa det och gå vidare...
 
Som det är idag har Avanza en funktion som tydligt summerar dina årliga utdelningar i ett tjusigt "avanzagrönt" stapeldiagram. Har exempelvis fem av dina innehav delat ut så kan du se detta genom att klicka på Utdelningar inne på din kontosida. Då visas ett elegant stapeldiagram upp med den totala utdelningen för året (so far) i stapeln längst till höger. Klickar du sedan på exempelvis årets stapel visas respektive bolag som delat ut och hur mycket de delat ut. Och så långt är det inga problem. Men... 
 
Om nu något av dessa bolag under året väljer att göra en extrautdelning det är då jag tycker stapeldiagrammet behöver utvecklas. Låt oss säga att Investor väljer att göra en extrautdelning. Då syns inte detta specifikt i stapeldiagrammet (HJÄÄÄLP!!) utan summan läggs bara på bolagets ordinarie utdelning, och stapeldiagrammets totala utdelning växer därefter. Men Atlas...vad är egentligen problemet? är det någon som kanske tänker. 
 
Så här är det...som utdelningsinvesterare vill jag ju naturligtvis gärna se att det gröna stapeldiagrammet över utdelningar växer sig högre och högre för varje år. Om du trycker på Utdelningar inne på ditt ISK eller KF (eller vilket konto du nu har) så kommer en rad med staplar upp föreställande varje års totala utdelningar. Förhoppningsvis är då 2011 års utdelningsstapel högre än 2010, eller hur? Allt annat lika och om man följer en investeringsplan bör nästa års utdelningsstapel vara högre än föregående års. Detta då man investerat på sig fler aktier i sina innehav samt att bolagen genom förhoppningsvis ökad vinst kan ge mer i utdelning. (Undantag är så klart bl.a. om det sker en kraftig sättning under något/några år eller om en "Svart Svan" plötsligt dyker upp, som Corona, vilket naturligtvis kan påverka både vinstmarginaler och utdelningar vissa år.)
 
Men om nu inte bolagens extrautdelningar särskiljer sig i stapeldiagrammet på Avanza, utan bara matas in som om det vore en del av den ordinarie utdelningen så kommer totalen för ett sådant år se betydligt högre ut än vad den egentligen var. Och året därpå blir det troligtvis ingen extrautdelning vilket gör att totalen för ordinarie utdelningar ser ut att ha minskat - trots att den sannolikt ökat! Och det är den här delvis missvisande summeringen av utdelningarna som jag vill undvika. Ett enkelt sätt (enligt mig) hade kunnat vara att bolagens ordinarie utdelningar hade haft den tjusiga avanzagröna färgen i stapeln och att man sedan lägger på eventuella extrautdelningar i en annan färg överst på stapeln. När du sedan klickar in på stapeln visar man bolagen som delat ut och redovisar både deras ordinarie utdelning samt eventuell extrautdelning. Tadaaaa!!!
 
På detta vis kan man nu visuellt lätt följa från år till år hur den avanzagröna stapeln över ordinarie utdelningar stadigt (förhoppningsvis) ökar. Och de åren extrautdelning skett syns det tydligt på staplarna genom stapelns översta färg som förklarar varför den totala utdelningen blivit betydligt högre vissa år. Och när man sedan trycker på den stapeln så redovisar Avanza också för hur stora de olika extrautdelningarna varit; för de utdelande bolagen och för det specifika året.
 
I min redovisning/bokföring av årets utdelning och i min Masterplan särskiljer jag - som ni nu förstår - på ordinarie utdelningar och extrautdelningar. Detta gör jag primärt då jag inte kan prognostisera framtida extrautdelningar. Däremot kan jag inom rimlighetens gränser göra detta med ordinarie utdelningar. Något förenklat, om ett bolag delat ut 5 kr ett år, säger sig ha som målsättning att dela ut 40-60 % av vinsten, växa med en viss % är det rimligt att anta att utdelningen ligger i paritet med förra årets eller något över. Utifrån detta kan jag göra en uppskattning av kommande årets totala ordinarie utdelningar och på så sätt sätta segel för vart portföljen är på väg; delvis utifrån de tre värdeskapande parametrarna: utdelningar, portföljens procentuella värdestegring och nysparande. Extrautdelningar är mer som en bonus från bolaget när förutsättningarna är extra gynnsamma. Och en bonus som jag dessutom inte återinvesterar på samma konsekventa sätt som den ordinarie utdelningen, vilket jag skrev om i mitt senaste inlägg.
 
Om det nu är någon som undrar så JA, jag har ringt och tipsat om det här till Avanza som gillade idén. Vem vet, kanske blir det någon gång i framtiden exekverat också.
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela