atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sparkvot 2021-05-27

Publicerad 2021-05-28 08:34:16 i Atlasinvesto,


 
I Japan sägs ett gott liv inte vara ett avlägset mål utan en vana. Det är genom goda dagliga ritualer - goda vanor - som vi kan skapa balans, harmoni och lycka i våra liv. Jag gillar det här tänket! Det är ett progressivt och existentialistiskt förhållningssätt där vi genom våra vardagliga val, våra tankar och vårt beteende faktiskt kan försöka designa det liv vi vill ha. Det liv vi mår bra av. 
 
Utgifter och inkomster
När det kommer till privatekonomi är det här fullt överförbart! Genom att vilja - välja - skapa en god ekonomi kan jag utifrån mina personliga förutsättningar börja bygga dagliga små ritualer för att försöka uppnå detta. Och en ökad medvetenhet om vad det är som skapar balans och harmoni i min ekonomi. Balans kan handla om att bygga tydliga rutiner och strategier kring vilka utgifter man har varje månad. Att veta exakt vilka utgifter man har varje månad ger dig trygghet för att kunna fokusera på vad du kan göra med inkomsten som är kvar efter de fasta utgifterna.
 
Spara och investera
I mitt fall är jag trygg med just det här - min utgiftskarta varje månad - och kan därför (när lönen kommer in på kontot) direkt sätta av en sparkvot till mitt investerande. Frågan är alltså inte om jag ska investera utan hur mycket. Och då jag vet att en viss % av lönen går till återkommande utgifter har jag alltid ett visst belopp kvar varje månad som ska gå till vardaglig och nödvändig konsumtion samt till sparande och insvesterande. Just nu och under ett obestämt antal år framåt kommer mitt fokus definitivt vara på investerande. När det gäller sparande har jag endast en månadslön liggande om i fall det skulle behövas till en helt oväntad utgift.
 
Månadens sparkvot
Den här månaden har jag valt att köpa Axfood för större delen av sparkvoten. En sparkvot som landade på 24 %. Jag har nu haft några månader med lite högre sparkvot, men då jag brukar sänka den rejält under semestern så är det bra att ha lite marginal inför semestermånaden. Just semestern är inte helt optimal för att maximera en sparkvot men här handlar det om att finna balans mellan ekonomi och harmoni I livet. Även om jag inte tror på något överkonsumerande så innebär semestern mer ledig tid och 9 timmar mer om dagen då du kan göra andra saker än att jobba vilket inte sällan för med sig extra kostnader.
 
När det gäller hur jag räknar ut min sparkvot så är det genom att ta: Investeringar/Nettolönen=Sparkvot. Vet att vissa också räknar in amortering i sparkvoten och skulle jag göra det blir kvoten högre.
 
Men återigen, det viktiga är inte hur mycket jag sparar och investerar när det kommer till min balans och harmoni kopplat till min privatekonomi, utan att jag gör så gott jag kan utifrån mina förutsättningar. Och viktigast av allt: att jag gör det till en god vana varje månad genom hela livet.
 
Blev din sparkvot som du planerat? Vad köpte du för fonder och/eller aktier den här månaden?
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected] 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela