atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

SEO - Search Engine Optimization

Publicerad 2021-05-15 09:18:00 i Atlasinvesto,

 
När jag började blogga var det för att börja dokumentera min privatekonomiska resa och byggandet av en "Pengamaskin". Med tiden började jag mixa mitt content med olika lärdomar och filosofiska inslag från min väg genom livet. Att nå ut till andra människor var inte i första hand det viktigaste. Men ju längre bloggandet pågått har detta - att nå ut och få feedback blivit allt mer intressant, roligt och viktigt.
 
Och fågor som "Varför hittar vissa personer in till min blogg?" och "Varför verkar vissa inlägg jag skrivit fånga fler läsare - mer klick och kommentarer - än andra?" har väckts till liv. På blogg.se har Redaktionen haft en artikel 11 smarta SEO-tips för din blogg som behandlar just det här - hur man kan öka möjligheten att nå ut till fler läsare genom SEO - och jag tänkte lyfta fram några tips därifrån som jag tycker är intressanta.
 
Search Engine Optimization
Enligt Redaktionen på blogg.se kan man driva läsare till sin blogg med hjälp av medveten SEO (Search Engine Optimization). Genom att vara medveten om exempelvis vilka sökord man väljer att ha med i rubriken eller den löpande texten så kan man öka trafiken till sin blogg. Och då SEO verkar vara väldigt trendigt på Google så valde jag att ha med det i min rubrik, vilket alltså kan innebära att fler hittar in till min lilla värld av privatekonomi och personlig utveckling; på grund av ett specifikt och väl valt ord i rubriken vilket ju skulle vara jätteroligt! Varför är det roligt för mig? Jo för när fler läser mina inlägg, mina tankar kring privatekonomi och mina reflektioner omkring livet, så kan jag också möta fler människor som väljer att bolla och dela sina ideér med mig och som både gillar och utmanar mitt sätt att se på världen och privatekonomi. Det här är utvecklande!
 
Viktigt med tydligt budskap
Enligt Redaktionen är det också viktigt med vilket huvudbudskap du har med din artikel på bloggen. För mig är det tveklöst privatekonomi och vad sparande och investerande kan bidra med i livet. Vad det kan skapa för möjligheter på långsikt men också hur investerande på börsen kan göra oss mer medvetna om samhället och näringslivet runt omkring oss vilket i sig kan vara både allmänbildande och intressant! Ett annat av mina huvudbudskap är viljan till personlig utveckling, både i det stora men kanske framför allt i det lilla.
 
Strukturera din text
Ytterligare ett av Redaktionens tips är att ha en tydlig röd linje genom texten. Med en adekvat inledning (gärna utifrån en frågeställning), en välskriven huvuddel (fri från exempelvis stavfel) och en tydlig avslutning så skapar man en läsvänlig text. Kombinera detta med en adekvat (och så klart!!) SEO-vänlig rubrik, en inledande ingress, kanske en spännande frågeställning, många sökord som trendar, underrubriker och sammanfattande slutsatser så ökar man chansen till fler läsare. Idag har jag provat på att använda mig av underrubriker för att försöka skapa en mer läsvänlig bloggtext.
 
Öka chansen för delningar
Det sista tipset jag skickar med från Redaktionens tips är att man genom en pedagogisk struktur på bloggen, med ett tydlgt och konsekvent content så ökar chansen att människor länkar till din blogg vilket kommer att ge SEO resultat på Google. Ett exempel på en person med tydligt content i bloggosfären tycker jag är Sparo med sina återkommande analyser och reflektioner av samtiden fyllda med både humor och uppriktighet, han känns väldigt tydlig och konkret med sitt content och gör det på ett pedagogiskt sätt. Jag själv söker ofta på Google kring ämnen som intresserar mig och inte sällan är det de sidor som dyker upp tidigt i flödet, vilket har med SEO att göra, som jag ofta väljer att läsa och ta del av. Dessutom föredrar jag själv att dela och länka till bloggar eller artiklar som jag upplever som både läsvärda och välskrivna och med ett intressant content.
 
Mer läsning för den SEO-intresserade
Är man (som jag) intresserad av det här med SEO och sökmotoroptimering kan man gå in och läsa på exempelvis TopDog.nu som har en intressant artikel i ämnet (se här). I artikeln behandlar TopDog vikten av SEO och analyserar några svenska börsnoterade e-handels företag och hur de presterar inom SEO, enligt TopDog. Som sagt intressant läsning och något som så klart väcker nya frågor om möjligheterna med sökmotoroptimering. För alla som vill nå ut med sitt content/tjänst/produkt på internet, allt från bloggaren, småföretagaren, till de stora etablerade jättarna som exempelvis H&M så är kunskap kring SEO sannolikt en viktig ingrediens i receptet för att lyckas med just detta.
 
"Hur tänker ni omkring SEO och vilka tips har ni lärt er längsmed vägen?"
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela