atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Januaris sparkvot 20,4 %

Publicerad 2021-01-29 00:12:00 i Atlasinvesto,

 
Jag gick över skolgården och solen sken. Eleverna lekte i pulkabacken och som rastpedagog är det härligt att se deras glädje över snön som fallit och det vinterlandskap som breder ut sig. Mitt i allt det här tar jag fram min telefon och exekverar månadens investeringar. Strax därefter puttade jag på barnen när de satt i sina färglada pulkor, och snön ven runt deras öron där de flög nedför snön. 
 
Det tog mig bara några sekunder att genomföra mina köp, att genomföra min investering i aktier på börsen. Men min Masterplan har pågått i över ett halvt decennium. Den manifesterar sig alltmer. Både i portföljen men kanske framförallt i mitt beteende. 
 
Inköpen blev som jag redan bestämt mig för. I banksektorn, och i mina två innehav där SEB och Handelsbanken. Extra roligt då att SEB slår förväntningarna i sin senaste rapport och lovar utdelning om minst 4,10 kr per aktie, även om extrautdelningen i nuläget uteblev. Jag tror dock att det beror på FI:s restriktioner om att vara återhållsamma fram till den 30 september, vilket beror på den post-fas liknande del av pandemin vi befinner oss i. Får en känsla när jag läser VD Torgebys kommentarer kring utdelningen att det kanske ändå kan skiftas ut lite till i sista kvartalet. Men men, det kanske är den hopplösa optimisten i mig. 
 
Hur som helst så kan ännu ett utdelningsbelopp adderas till Castellums, och fortsätter det så här kommer det bli ett nytt utdelningsrekord för portföljen under 2021! Och sparkvoten landade in på hyggliga 20,4 %
 
Avslutningsvis, hade ett intressant samtal med en kollega om vad man gjort med en lön på 100 000 kr i månaden. Hon menade på att man nog pensionssparat betydligt mer än nu, på ett sparkonto och förslagsvis också i fonder. Inte i aktier, frågade jag. Nä det är för stor risk att förlora pengarna. Har ni hört det förut? Den i landet (kanske bara i vissa grupper om jag inte ska generalisera allt för mycket) genomsyrande synen på att aktier är något man inte investerar i då det är alldeles för riskabelt. Jag har mött det här resonemanget så många gånger. Både hos unga och gamla. Och min undran är: var lär de sig denna denna insikt om aktier? Och vem är det egentligen som lär ut den? Och varför verkar den överleva år ut och år in i vårt samhälle? 
 
Jag frågade vad hon tror de superrika i landet placerar sitt kapital för att maximera sin avkastning på kapital? Jag vet inte svarade hon. Och just det svaret tror jag är en annan av anledningarna till att de rika blir rikare och många av oss förblir där vi är - rent ekonomiskt - i generationer.
 
Har ni någon aning om var detta "tankegods" kring aktier som en riskabel investering kommer ifrån? 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 

Kommentarer

Postat av: Snålgrisen

Publicerad 2021-01-29 11:03:54

Jag tror att många inte förstår vad aktier är för något, och eftersom fonder är mer hemtamt anses risken vara lägre i detta. Visst, för de allra flesta är fonder det bästa att spara i, men för den mer intresserade kan aktier vara det som gäller. Vi investerar i båda delarna. Problemet är nog att när folk köper aktier gör man i det som anses hippt, som t.e.x Fingerprint. Sen förlorar man multum och anses att börsen är skit. Det räcker att kolla på de senaste techbubblorna med Tesla, Nio etc. Hur mycket kan en aktie stiga innan bolaget måste börja göra vinst? Och gissa hur många småsparare som köpt amc- och gamestop-aktier. Alla vill tjäna snabba pengar, för kan andra så kan ju jag också. Kanske har man haft tur någon gång med en chansinvestering...

Själv håller vi oss till tråkiga aktier som ändå har stabila kassaflöden. Som komplement till barnsparandet blir det indexfonder kompletterat med några nischfonder inom teknik och fastighet.

För övrigt är jag inte alls säker på att det blir några fler stora utdelningar från SEB. Det kanske blir lite som "Never sell Shell" när vd för RDS i en kvartalsrapport bensäkert lovade att utdelningarna rör vi inte, vara för att några månader senare mer än halvera dem. vd för Sampo körde en liknande bluff för två år sen. Svårt att hitta "säkra hamnar" för vettiga utdelningar.

ps kommentarsfältet funkar dåligt, rutan "jag är inte en robot" gick för mig inte att kryssa i, fick copy/pasta detta inlägg och ladda om sidan.ds

Svar: Hej!
"Problemet är nog att när folk köper aktier gör man i det som anses hippt, som t.e.x Fingerprint. Sen förlorar man multum och anses att börsen är skit.", ligger något i det du skriver.

"Alla vill tjäna snabba pengar, för kan andra så kan ju jag också.", verkar vara lite så som folk ser på börsen.

"För övrigt är jag inte alls säker på att det blir några fler stora utdelningar från SEB.", som jag skrev jag är lite av en optimist.

"ps kommentarsfältet funkar dåligt, rutan "jag är inte en robot" gick för mig inte att kryssa i, fick copy/pasta detta inlägg och ladda om sidan.ds", tack för upplysningen!

Och tack för dina tankar Snålgrisen!

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela