atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sparkvot februari 2021

Publicerad 2021-02-28 10:30:00 i Atlasinvesto,

Månadens inköp blev som väntat i banksektorn. Börsen dippade under fredagen (och bankerna med den) då investerarna bland annat börjar känna sig oroliga inför stigande amerikanska räntor. Som vanligt investerade jag så fort, alltså samma dag, som lönen ramlat in på kontot. Den här gången blev det när jag satt och åt lite frukost med barnen och pratade om vad vi kunde hitta på under dagen; de har ju haft Sportlov. 
 
Jag har nu gjort det till en vana - låt säga en motiverande ritual - att först göra mina investeringar sedan betala mina räkningar. Och precis som jag hade planerat köpte jag Handelsbanken och SEB för större delen av sparkvoten. En sparkvot som för övrigt hamnade på hela 36,5% vilket är riktigt bra - för att vara jag! Mitt mål är ju att investera minst 20% så den här månaden blev det verkligen "kaboom" och "well done" Atlas! 
 
En reflektion är att jag hade en del krut kvar från förra lönen vilket gjorde att jag kunde och vågade vara lite offensivare. Men med en Svensson lön ser jag det som mycket svårt att komma högre i sparkvot utan att göra för stort avkall och behöva leva allt för ekonomiskt. Livet ska vara gott medan man lever. Sen betyder "gott" så klart olika beroende på vem du är och utifrån dina val. Men vissa månader kan i alla fall jag utmana sig själv och slå till med högre sparande utan att leva och känna mig alltför mycket som Diogenes
 
Hoppas du är nöjd med vad du satsat in i pengamaskinen den här månaden! Och "Resan" - den fortsätter... 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 

Kommentarer

Postat av: Kristian

Publicerad 2021-02-28 14:13:01

Intressant ritual. Hur blir det om det dimper ner en oväntade räkningar av större kaliber efter investeringarna/sparandet? :)

Bra sparkvot. Är inte att förringa det inte.

Svar: Hej Kristian!
Intressant fråga. Så här ser jag på det. Jag vet mina fasta månatliga utgifter. Vet alltså på kronan vad jag har för räkningar och fasta utgifter, alltså hyra, mobilabonnemang, försäkringar, lån med mera. Många av dessa dras per automatik från mitt lönekonto. Att jag har som ritual att börja göra mina investeringar (före ex att betala in min hyra) på lönedagen handlar mer om att sända ut ett mentalt "statement" om hur viktigt det är, både för min nutida och framtida avkastning, att jag konsekvent sparar och investerar in i Atlas Investo. Det innebär inte att jag investerar över min ekonomiska förmåga. Som jag ser det dimper det aldrig ner en enskild större räkning som jag skulle vara ovetandes om (för jag vet ju vad jag har för räkningar och fasta avgifter varje månad). Däremot kan ju något plötsligt gå sönder under en månad och behöva lagas, exempelvis bilen. Om en sådan oväntad utgift tillkommer så finansierar jag detta med delar av mitt buffertsparande.

Tack! Sparkvoten är både en viktig och rolig del inom privatekonomin och troligtvis en av de viktigaste parametrarna till hur lång tid det tar att uppnå finansiella delmål och mål. Så håller absolut med dig om att sparkvoten inte är att förringa.

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela