atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Återinvesterat 3:an, 4:an & skatteåterbäringen!

Publicerad 2021-04-09 23:13:20 i Atlasinvesto,

 
Att vara hobbyinvesterare innebär vissa sköna moment. Ett av de är att jobba på sin ekonomiska rikedom när människor minst anar det. Exempelvis på jobbet. 
 
Större utgifter och investeringar kan ofta vara lika med och betyda stort huvudbry. Att köpa en resa, en toppmodern TV eller ljudanläggning, eller andra större inköp som går på tiotusentals kronor innebär ofta en massa vändande och vridande och funderande. Ska man verkligen göra just det inköpet? Är det värt pengarna? Vad tycker partnern? Eller bästa vännen? Är det rimligt att lägga si eller så mycket på det man nu funderar på att köpa? 
 
Att investera in i portföljen är så långt ifrån allt detta man kan komma. Dels är det ett beslut som jag fattat för många år sedan och är trygg med. Dels kan jag egentligen inte rådfråga någon annan om mina investeringar då väldigt få andra (ens någon?) kan säga att dessa är bra eller dåliga för just mig? Få känner ju exakt till hur min specifika livssituation ser ut, eller min faktiska ekonomi eller varför jag har köpt in mig i de innehav jag har. Ännu mindre vet de min grundläggande investeringsstrategi eller finansfilosofi; eller min inneboende psykologi kring pengar.
 
Så när nu utdelningen från Castellum och SEB landat in tillsammans med skatteåterbäringen valde jag att investera i Industrivärden. Därmed är kvoten uppnådd för hur många nya INDU aktier som jag minst ska köpa under 2021. 
 
Och när gjordes nu dagens inköp? När tog jag chansen att försöka jobba vidare på min ekonomiska rikedom? Jo när jag befann mig mitt i en mysig utflykt med min barngrupp på jobbet. Bredvid mig sitter två 6-åriga flickor och undersöker några insekter som de nyss fångat in och lagt ner i sina burk-luppar. Solen lyser på himlen, fåglarna kvittrar härligt runt omkring oss, och vi har en fantastisk utsikt över sjön och ängarna från vår utflyktsplats uppe på åsen. En fjäril kommer flygande över grillplatsen.
 
Efter inköpet, som sker med några enkla tryck inne på Avanza, lägger jag ner telefonen i fickan igen. Några barn ropar ivrigt om jag vill vara med på kurragömma "Klart jag vill!". Allt detta utspelar sig i kanten av en väldoftande lövskog som sakta är på väg att vakna till liv igen.
 
Jag har alltså idag för utdelning 3 och 4 samt skatteåterbäringen köpt aktier för tiotusentals kronor och utan några som helst kval, tvivel eller huvudbry. För mig är investerandet in i Atlas Investo som en livsstil - en del av mitt raison d'être. En vacker dag kan jag förhoppningsvis se tillbaka på mina år av investerande och sparande, tillsammans med er Athena och Amadeus, och vara stolt över vad jag skapat. Åtminstone är det en dröm. To be continued... 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela