atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Förändringens vindar innebär hög volatilitet!

Publicerad 2020-09-16 09:36:00 i Atlasinvesto,

 
Både H&M och Handelsbanken har kommunicerat sprängstoft de senaste dagarna. Båda bolagen är numera styrda av starka kompetenta kvinnor som alltmer vågar och vill sätta sin prägel på riktningen. Detta i en mycket ovanlig tid framtvingad av Covid-19. 
 
H&M överraskade med en omvänd vinstvarning och räknar med en vinst på 2 miljarder kronor innan skatt för Q3; och deras chef för investerarrelationer, Nils Vinge, passar i DI på att påminna om H&Ms momentum innan pandemin slog till...
 
Igår föll Handelsbanken kraftigt efter FIs beslut att banken måste ändra metod vid beräkning av kapitalkrav för kreditrisk, SHB måste övergå till schablonmetoden när man på gruppnivå beräknar detta för sitt dotterbolag i Storbritannien. Och idag släpper banken bomben att de kommer säga upp 1000 anställda i Sverige och i stort sett stänga ner hälften av sina svenska kontor fram till 2021. 
 
Det är just sådant här som gör ägande i aktier intressant då man ofta genom sitt ägande (helt naturligt) mer aktivt följer med sin samtid, näringslivet och samhällets förändringar och utveckling.
 
För portföljen innebär sådana här kommunicerade nyheter ofta mycket stor volatilitet och att analyser och riktkursen kommer att stå som spön i backen.
 
För mig som aktieägare innebär det att om jag tror på innehavets riktning så sitter jag lugnt kvar i båten medans det blåser förändringens vindar runt omkring. Resan fortsätter... 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela