atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sparkvot i Corona-tider!

Publicerad 2020-03-27 22:54:00 i Atlasinvesto,

 
Lönen kom in på kontot. Coronatider eller inte. Sparkvoten ska investeras. Precis som vanligt. Jag kommer följa min plan så länge solen går upp imorgon. Planen verkar ha fungerat i bra tider. Jag extrapolerar att den kommer göra så även under svåra tider. Tills den bevisar motsatsen. 
 
Och precis som jag var inne på i förra inlägget blev större delen av mitt fokus på Industrivärden. Ett bolag som för övrigt låg väldigt nära hjärtat på Aktiestinsen och var det bolag som (om han var tvungen att välja ett bolag i portföljen) aldrig skulle sälja. 
 
Jag gillar Industrivärden! Ett okomplicerat bolag. De äger och köper aktier i stora svenska företag och vakar sedan över dessa innehav. I bakgrunden finns finansmannen (nummer ett i svenskt näringsliv?) Fredrik Lundberg sedan några år tillbaka. Industrivärden känns långsiktiga och trygga i sin roll och position. På deras hemsida går att läsa bland annat följande:
 
"I sin ägarroll ska Industrivärden bidra till att innehavsbolagen etablerar och över tid stärker ledande positioner inom sina respektive branscher. Stor vikt läggs vid ett tydligt ledarskap, fokusering och flexibilitet. Det aktiva ägandet utövas främst genom engagemang i valberedningsarbete, styrelserepresentation och en löpande utvärdering av bolag, styrelse, vd och företagsledning."
 
Låter som vacker poesi i mina öron! Därmed är mars månads sparkvot sjösatt och landade på fullt godkända 21 %. Jag seglar vidare på ett vackert - men i dagsläget - ovisst hav... 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Slimis

Publicerad 2020-04-09 23:01:38

Hej Atlas. Allt sparande som blir av är bra. Även jag gillar Industrivärden även om jag just nu inte äger bolaget. Hoppas allt är bra annars med dig. Önskar dig en trevlig påsk.

Mvh Slimis

Svar: Tack Slimis, och trevlig Påsk du med.
// Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela