atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Tre viktiga faktorer för en investerare

Publicerad 2020-07-02 15:33:00 i Atlasinvesto,

 
Läste senaste tidningen av Aktiespararen (6/7 2020) där Christofer Andersson, känd i bloggosfären som Sofokles och Fermentum Vitae, skrivit en av krönikerna. I krönikan beskriver han tre enligt honom viktiga faktorer (jag ser det lite mer som teman) för att kunna bli en duktig investerare. Misstänker att det är hämtat från hans bok "Börspsykologi - så blir du en bättre investerare", vilken jag för övrigt ej läst. 
 
Enligt Christofer så behöver varje duktig investerare tre typer av egenskaper eller vara medveten om följande faktorer kring just börs och investeringar:
 
1. Ha viljan att studera, läsa på, analysera, men också att räkna på t.ex. bolagens nyckeltal, kassaflöde med mera
2. Ha förmågan att skapa sig en realistisk bild över såväl samtid och framtid samt megatrender
3. Kunna hantera och känna till psykologiska utmaningar som medföljer investeringar i allmänhet och börsen i synnerhet 
 
Han fördjupar sig sedan i den tredje faktorn/temat i sin krönika. Den om psykologins krafter och utmaningar när det kommer till investeringar på börsen. En faktor som han menar kan innebära mer fördelar än en plausibel god avkastning - om du väl bemästrar den. 
 
En kort och intressant krönika. Som bara i sig faktiskt gjorde köpet av tidningen värt sina 99 kr! 
 
"Vilka faktorer/teman har varit till hjälp för dig på din väg genom investeringar och sparande?"
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected] 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Slimis

Publicerad 2020-07-05 06:30:32

Hej Atlas. Har missat denna krönika. Gällande Börspsykologi tycker jag denna bok är läsvärd. Gällande faktorer vill jag tillägga tålamod och tid. Sparande är ett långdistanslopp och det gäller att inte ha för bråttom. Hoppas allt är bra med dig annars.

Mvh Slimis

Svar: Hej Slimis!Allt bra här. Tålamod och tid är definitivt två viktiga ingredienser - både i investeringar och i livet!Med vänlig hälsning Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela