atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sparkvot februari 2020 & tankar om COVID-19

Publicerad 2020-02-29 11:39:00 i Atlasinvesto,

 
I februari blev det fokus på att köpa mer i främst Axfood. Då det råder coronavirus-feber på börsen blev månadens investeringar till ett ok pris. Sparkvoten landade på 21% vilket bara är en procent från mitt uppsatta mål för nysparande. Men det är så klart ofrånkomligt att undvika att reflektera omkring coronaviruset en dag som denna... 
 
Det som händer på börsen nu är i min värld ganska begripligt. Stora värden och eventuella vinster för näringslivet står på spel. Min undran är mer varför världen och media grips av en sådan panik inför ett virus som bevisligen har samma effekt som en kraftfull influensa. Det känns nästan som om ett "Zombie-virus" brutit ut... 
 
Vad jag förstår (och de av mina vänner som är läkare) insjuknar man i drygt en vecka om man drabbas av coronaviruset med feber, ont i halsen och hosta. Sen är de flesta friska igen och man kan återgå till vardagen. Äldre (70+ typ) och de med någon form av bakomliggande nedsatt hälsa KAN drabbas hårdare, men det gör de ju även av influensan som tar minst 300 000 liv om året
 
Det här kan man läsa om coronaviruset på Folkhälsomyndighetens hemsida:

Hur sjuk blir man av det nya coronaviruset? 

De allra flesta som smittas blir lindrigt sjuka med luftvägssymtom som går över av sig själva, men vissa drabbas av allvarligare sjukdom som lunginflammation. Kunskapen om viruset utvecklas hela tiden. (Folkhälsomyndigheten) 

Det känns som om media blåser på orosvindarna kring coronaviruset och att regeringar tvingas och vill framstå som handlingskraftiga. Den ene bättre än den andre. Deras gemensamma budskap tror jag kan skapa onödig oro hos många. 
 
Genom årtusenden har olika virus kommit och gått. Virusets förmåga att sprida sig har ju vuxit i och med befolkningsökningar och globalisering. Men jag tror inte coronaviruset är så hotfullt som media får det att framstå som. Självklart behöver man ju inte resa till de olika områdena i ex Kina, Italien och Iran där man vet att viruset just nu sprids. Av samma logiska anledning som att man inte går hem till någon som ligger i kräksjukan eller influensan. Kan vi undvika att bli sjuka är det ju bäst. 
 
I övrigt kan vi inget annat än att leva på som vanligt. Risken att vi i livet och vardagen drabbas av någon annan problematik snarare än coronavirus är troligtvis mer sannolikt, men i dessa dagar verkar detta bortglömt - både på börsen och hos media... 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Två Månadslöner

Publicerad 2020-02-29 13:29:35

Helt rätt!

Svar: Tack TM!
Vi får se hur allt slutar.

Mvh,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela