atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Bokslut Atlas Investo 2020 & Gott Nytt År!

Publicerad 2020-12-31 10:14:00 i Atlasinvesto,

 
 
Så är det dags att stänga boken för 2020. Som vanligt gör jag det till musik med någon av mina favoritartister eller favoritlåtar. Den här gången är det till musik från serien Euphoria på HBO, där favoritlåten just nu är Labrinths "Forever". 
 
Jag brukar varje månad i The Book bokföra hur mycket jag investerat och i vilka bolagsaktier och till vilket inköpspris. Jag brukar även bokföra min sparkvot. Här kan jag tillägga att jag endast räknar det jag skjuter in i portföljen som sparkvot, alltså inte eventuell amortering, buffertsparande med mera.
 
Varje kvartal räknar jag sedan ihop och gör en sammanställning av totala investeringar för Q1, Q2, Q3 och Q4. Det blir både tydligt och enkelt att följa. Jag brukar också konstatera hur mycket värdet på portföljen stigit för helåret. Här kommer några snabbfakta för min portfölj i år:
 
Avkastning för Atlas Investo 2020 blev:
- 3,7 % (+ 36 %, 2019)
 
Min analys av resultatet är att det till största del beror på inställda utdelningar och en tung banksektor. Men sett till hur året gestaltat sig, med all volatilitet och oro höll både portföljen - och jag - emot hyfsat. Och resultatet kunde ju varit - 37 % i stället! Men i det läget hade jag definitivt ifrågasätt min valda strategi vilket jag inte gör nu; inte utifrån de analyser och slutsatser av börsåret som nu ligger till grund för resultatet. 
 
Totala utdelningar för Atlas Investo 2020 blev:
22 529 kr, (67 138 kr, 2019), (55 448 kr, 2018), (42 410 kr, 2017) 
 
Vilket innebär ett passivt inkomstflöde på 1 878 kr i månaden. Den totala utdelningen blev en minsking med - 66,4 % (2019 ökade den med 21,1 % jämfört med 2018). Minskningen har en som jag bedömer det naturlig förklaring i de effekter som orsakats av Covid-19 under 2020, med inställda utdelningar i en majoritet av mina innehav. Förhoppningsvis hittar utdelningen tillbaka under 2021.
 
Genomsnittlig sparkvot för Atlas Investo 2020 blev:
19,6 % (28,3 %, 2019), (19 %, 2018)
 
Hur har bolagen i portföljen gått? 
Av bolagen visar endast Industrivärden blå siffror för helåret och är upp +18,30 %. Mest rött har SEB och Handelsbanken visat som tyvärr blivit portföljens två ankare det här året. 
  
Hur gick några av mina ekonomiska mål 2020?
1. Öka i respektive bolag med minst 100 st aktier.✔️
2. Få minst 62 000 kr i utdelning. Resultatet blev 22 529 kr.❌ (Anledning: Covid-19!!) 
2 Återinvestera samtlig utdelning.✔️
3 Investera minst 22 % av min lön. Resultatet blev 19,6 %.❌ (men väldigt nära!!) 
 
2020 har varit ett väldigt annorlunda år och börsår på grund av Covid-19. Och man kan ju undra och spekulera i hur 2021 kommer att bli? På börsen alltså! Blir det ett nytt pre-Corona? Blir det ett post-Corona? Och vad kommer det i så fall att innebära för utveckling? Björnigt? Hjortigt? Tjurigt? Det finns inget annat sätt att ta reda på det här än att kavla upp skjortärmarna, sänka blicken något, fokusera på de nya målen, sätta nytt segel och ge sig ut på det där stora börshavet! Resan fortsätter... 
     Ha nu ett riktigt "Gott Nytt År!" så ses vi 2021!!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected] 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela