atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sparkvot augusti 2020

Publicerad 2020-08-29 10:21:00 i Atlasinvesto,

 
Som vanligt när lönen kommer in på kontot ska delar av den sättas i arbete. Enligt den rikaste mannen i Babylon bör minst tio procent av lönen sparas och investeras. Mitt mål är att varje månad dubbla hans uppmaning och i stället försöka skjuta in 20 % i portföljen.
 
Utan ett uppsatt mål kan det vara lätt att missa, eller kanske risk att ha en alltför orealistisk syn på vad som är möjligt att uppnå. Genom mitt sparkvotsmål har jag hängt upp en måltavla att träffa. En tydlig riktning att gå mot, att sträva mot. Varje månad kan jag sedan utvärdera, utifrån det uppsatta målet, rimligheten eller om jag bör revidera något i målbilden utifrån min livssituation. 
 
Jag kan ju även gå tillbaka och jämföra med året innan och se hur kvoten landade in då. Sparkvoten blir egentligen till ännu ett slags dokument över den process som investerandet innebär. 
 
Den här månaden blev sparkvoten 18 %. Varav det mesta fördelades på Castellum och Axfood. Jag har haft en del extra utgifter i augusti som jag inte räknat med vilket gör att jag inte riktigt når målet den här gången. Men resan den fortsätter...och i september kommer till och med lite utdelning!
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Valient - Utdelningskungen

Publicerad 2020-08-31 15:33:12

Hej, snyggt köp på Axfood, sitter själv och funderar på om jag ska tanka vidare den inför utdelningen till hösten


Jag har startat en ny blogg där man kan följa min resa mot att leva på aktieutdelningar. Du får gärna lägga till mig i din blogglista om du finner det intressant. Jag ska lägga till dig :)

Allt gott, Valient

Svar: Hej Valient!
Jag har varit inne och läst på din blogg. Gillar dina mål och ambitioner. Välkommen till bloggosfären!! Så klart jag länkar till din blogg. Lycka till på vägen mot din frihet och FIRE.

Med vänliga hälsningar,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela