atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Rea på bankaktier! Eller?

Publicerad 2019-09-10 18:13:00 i Atlasinvesto,

 
 
Det är svårt att sia om framtiden. Likväl talar en hel del för en sak: nämligen att mycket kommer fortsätta att vara detsamma imorgon som det är idag. Så länge inte apokalypsen inträffar och vi kastas tillbaka in i en Mad Max liknande tillvaro.
 
Människor är vanedjur. Och samhället är i slutändan en produkt av människan. Bankväsendet likaså. Banker är dessutom en fundamental del i ett modernt samhälle. Att tro att det ska fortsätta vara så vore ett relativt rimligt antagande i en demokratisk marknadsekonomi? Eller? 
 
De svenska storbankerna har enligt mig byggt en position som få andra storbolag i Sverige. Med ett monopolliknande system backade av staten. Och staten har ett starkt intresse av att dessa giganter går bra och att de fortsätter ge trygghet till landets medborgare och företag genom lån och krediter. Vilka andra bolag inom privata sektorn har exempelvis statlig insättningsgaranti? Förutom banker, kreditmarknadsföretag och värdepappersbolag? Ett ganska starkt signalvärde från staten till Svensson.
 
Jag är för dåligt insatt i nationalekonomi för att på ett seriöst sätt kunna analysera svenska storbanker. Men just nu är de lite slamkrypare på börsen. Deras aktier har dalat rejält men som lekman undrar jag varför? Deras marginaler kanske riskerar att sjunka eller pressas något i och med en rejäl lågkonjunktur, en svagkrona(?), höjd reporäntan, oro för fler pengatvätthistorier, allmän makro-oro, men därifrån de befinner sig (jämfört med andra inom privata sektorn) har de väl råd med det? Väl kapitaliserade och med kassaflöden av rang genom sin utlåning och krediter och otaliga avgifter med mera så kan jag inte se vari oron egentligen ligger?
 
Bankerna var dessutom snabba på bollen med att ställa om mot online och minska sina fysiska kontor (butiker). Och skapade därmed en ännu mer slimmad organisation med mindre anställda och radikalt mindre löneutgifter. Vilket under årtionden vässat deras berömda marginaler. De är inte bara pengamaskiner utan uppenbarligen slipade sådana...
 
Har inte banker enorma vallgravar på en relativt exklusiv marknad? Bakom flera av de svenska storbankerna finns förutom statens intresse (och vakande öga) stora investmentbolag som följer deras steg och investeringar noga. Också det borde väl innebära någon form av säkerhet och en (ja jag vet så gott det går) "garantiliknande" faktor om vi nu tänker marknadens oro inför pengatvätt eller liknande problematik? Till exempel följer Sampo Nordeas steg, Industrivärden finns i bakgrunden av Handelsbanken, Investor bakom SEB, alla parter är så klart intresserade av en välmående och välskött banksektor.
  
Som jag ser det och med de regleringar som staten har omkring banksektorn kommer de fortsätta vara företag med bra kassaflöde och en stark position på den finasiella marknaden. I väldigt tuffa tider har banker slopat utdelning vilket är hyfsat ovanligt, vanligare då att de sänker den något. Men som jag läste någonstans även om de sänker utdelningen med 25 % - 50 % på grund av krympande marginaler så generar det de fakto en bra avkastning i portföljen. Jag tror att banksektorn kan vara en framtida god investering, vad tror ni?
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Louise

Publicerad 2019-09-10 19:51:15

Jag hoppas och tror du har rätt, eftersom jag för stunden är lite överviktad mot banksektorn. Just nu har det ju gått upp några dagar, så mina affärer ser ganska ljusa ut dock, men planen är ändå att minska ner i banksektorn en smula på sikt och investera i annat för att öka min diversifiering.

Svar: Hej Louise!
I en väldiversifierad portfölj bör väl bank vara en av komponenterna. Låter klokt dina tankar om att minska ner en alltför stor exponering.

Mvh,

Atlas
Atlas Investo

Postat av: Tobbe

Publicerad 2019-09-10 21:22:47

Hej, jo nog är bankerna väldigt skyddade pga orsakerna du nämnde!
Jag tycker det är ett måste att investera i banksektorn tack vare dessa fördelar dem har.

Svar: Hej Tobbe!
Ja visst borde väl bank vara med i en portfölj in i framtiden? Och på sikt generera en vettig avkastning.

Mvh,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela