atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Månadens sparkvot!

Publicerad 2018-05-26 13:37:00 i Atlasinvesto,

 
Jag vet inte hur andra väljer att definiera sin sparkvot. Men för Atlas Investo innebär det följande apodiktiska ekvation "SPARKVOT = Totalkostnad för aktierna/nettolönen". Som sparkvot har jag satt minst 25 % som mål.
 
Det har skrivits en del kommentarer här och där i bloggosfären om att vi i den här genren av privatekonomi-bloggar förskönar verkligheten. Att allt bara går som det ska enligt planen. Att vi sällan redovisar negativa ekonomiska fakta längsmed vår gyllene väg mot finansiell rikedom. Så därför tänker jag skriva om just detta - om en motgång i planen - och det handlar om att jag inte riktigt når upp till min sparkvot den här månaden. 
 
På grund av en oväntad utgift i slutet av maj och en större utgift i början av juni som inte går att undvika (och som normalt inte brukar komma) kraschade jag mitt mål att investera minst 25 %. Men ibland är livet så. Jag kan inte påverka alla dimensioner och kostnader som plötsligt kan uppkomma. Det är liksom en del av tillfälligheternas spel. Jag kan bara sätta mina mål och sedan göra vad jag kan för att nå dem. 
 
Så när jag nu räknar ut min ekvation för sparkvoten den här månaden blev den endast 15,3 %. Inköpet blev dock som planerat i SEB A men i mindre skala än jag skulle önskat. Men positivt när det kommer till sparkvoten är att jag vet varför det inte gick och jag har ju några månader på mig att jobba igen - öka sparkvoten - i någon av de kommande 7 månaderna så att jag för året ändå kan landa på en genomsnittlig sparkvot om minst 25 %. Om möjlighet finnes.
 
Hur räknar egentligen du ut din sparkvot? Och vad landade den på efter löningen den här månaden?
 
Nu ska jag njuta av en Tip Top i sommarsolen och till fiskmåsarnas skri. 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Postat av: Egon%20Investor

Publicerad 2018-05-26 16:38:41

Jag investerar inte alla de pengar jag sparar i aktier, men har i stort sett samma formel: (nettolön - utgifter)/nettolön. Jag räknar på kalendermånad och inte från lön till lön.

Jag har som mål att under året spara 30% av nettolönen. Hittills går det bra, även om jag i januari hade en sparkvot på -6%, dvs jag gjorde av med mer pengar än jag tjänade! Snacka om att "svära i sparkyrkan"!

Lycka till med att komma ifatt till ditt mål om 25%.

Mvh

Egon

Svar: Vissa räknar ju in amortering och vanligt sparande i sin sparkvot. Men jag räknar som sagt bara investeringarna in i Atlas Investo. 30 % är riktigt bra Egon. Tåget tuffar på. Stort grattis till din milstolpe förresten. Att spränga 4 000 000 kr vallen måste kännas häftigt. Och ett kvitto på att din plan fungerar!! Hoppas du firade med något gott!
Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela