atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

The thought of temptation

Publicerad 2017-05-27 00:08:30 i Atlasinvesto,

Maj månads inköp är avslutat. Det blev 100 Castellum och 30 Atlas Copco. Men en förförisk röst viskade för första gången i mitt huvud på mycket länge. Den sa "Den här månaden kan du väl kanske låta bli att följa din ekonomiska investeringsplan...bara den här gången..."
 
Atlas Investo är ett av mina livsprojekt. I sju år har det varit under progressiv utveckling. Det började med 25 000 tusen kronor på ett Avanza konto i fem olika bolag. Idag är Atlas Investo 1 150 000 kronor i 6 olika bolag på samma Avanza konto. Och vägen dit har varit väldigt planerad och följt en på förväg nedskriven plan (likväl en amatörplan som på inget vis ska ses som något råd för hur andra ska göra). Men att planen fungerat för mig beror troligtvis främst på en sak - att jag valt att följa den! Månad efter månad. År efter år. Det intressanta är att när tanken om att låta bli att följa planen dykt upp är det oftast något annat som vill ta planens plats. Den här gången är det något som fångat mitt intresse. Och som drar hårt i mitt fokus när det kommer till min plan. Tanken är väldigt lätt att falla för och jag är inget undantag. Det som förmodligen skiljer mig (och många andra i investeringsbloggosfären) är hur vi hanterar "the thought of temptation". Det gäller att reflektera över vad tanken egentligen vill uppnå och det gäller framförallt att uppmärksamma tanken till att börja med. När man hör den ska man vara medveten om en sak. Väljer man att börja falla för idén om att inte investera en månad - eller efter vilken annan strategi man har - är risken stor att det blir enklare och enklare att fortsätta låta bli. Och snart är man så snett på det och så långt från planen att den tappat sin kraft. Kraften att försöka bygga en portfölj värd miljoner, som på sikt kan göra livet ännu mer spännande, för att inte tala om allt du lär dig som människa på vägen dit. Och plötsligt har man gått vilse och risken är stor att man aldrig hittar tillbaka.. Så jag satte mig lugnt vid min dator. Läste ännu en gång igenom min plan och mina strategier för Atlas Investo. Läste igenom några nya inlägg hos olika bloggkollegor. Läste senaste numret av Privata Affärer. Ett kapitel i en av mina ekonomiböcker som jag håller på att gå igenom med mera. Började fundera på för och nackdelar, möjligheter och hinder, och när jag gjort det loggade jag in på Avanza och gjorde som jag planerat. Jag följde min plan. Därefter tystnade tanken. Den tystnade.
 
Min tanke med inlägget är att reflektera omkring att vissa dagar kan det kännas som att ett mål är långt borta, eller att en plan inte känns så viktig att följa. Men det är just dessa tankar som kan föra oss i fel riktning när det kommer till ekonomi. Jag vet vad jag vill. Bara för att det kommer in saker i ens liv som lockar för stunden tänker jag inte falla för frestelsen att gå den vägen. För jag vet vad som väntar i slutet på den andra vägen. Det krävs mer än så för att lämna ett härligt och spännande projekt som detta. Och det andra som lockar då? Jo då, det finns plats för det också - inom rimlighetens gränser. Jag ska träffa henne imorgon. Och jag har köpt en flaska rött vin, oranga rosor och lite andra saker. Men mer om det i kommande inlägg. Det här inlägget handlar om att reflektera över hur lätt tankar kan påverka oss att gå i en riktning vi egentligen inte vill.
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected] 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Egon Investor

Publicerad 2017-06-10 11:38:37

Intressant! Att ha en nedskriven (och inte bara i tanken) är guld värt. Konsten är för det första att verkligen skriva ner den och sedan att verkligen följa den, precis som du skriver.

Mvh

Egon

Svar: Så är det absolut Egon. Många är de med stora planer men som inte skriver ner dem. Och även om de skriver ner dem så är tålamodet eller diciplin inte alltid där. Det kan ligga något nästan magiskt i att ge sig den på att följa en plan. Men det är inte alltid lätt. Men en riktig utmaning som när det väl funkar är riktigt inspirerande!
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela