atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Tankar om H&M från Platons grotta!

Publicerad 2017-03-31 22:32:00 i Atlasinvesto,

 
Vi kan analysera. Vi kan göra våra slutsatser. Men så länge vi inte sitter i styrelserummet och hör jättarnas tankar och visioner för H&M är vi som Platons grottliknelse. Vi ser bara flammorna på väggen och kan egentligen aldrig veta hur den riktiga elden ser ut från vår plats med blicken mot grottväggen och elden brinnande bakom oss.
 
Många har så klart åsikter om H&M. Var är de på väg? Är de passé? Är deras storhetstid över? Har konkurrenterna närmat sig och rent av börjat gå förbi? Intressant är att den oro som verkar råda bland alla analytiker delvis känns som ett psykologiskt tankemonster baserat på oändliga hypoteser och teorier om vad som kan vara på gång utifrån H&Ms rapporter. Vad vet vi egentligen mer än att H&M verkar ha det tufft med vissa bitar i sin business. Men samtidigt vet vi ju också att H&M de facto är ett stort starkt bolag med en tydlig vision av vad man vill vara. Att de är ett av världens ledande modeföretag och kan sin bransch. Med en styrelse där drakar som Stefan Persson, Melker Schörling och Niklas Zennström sitter. Vad de tre herrarna skapat talar för sig självt - de har byggt bolagsimperier för miljarder. Vem av alla oros analytiker har egentligen gjort det? Och om vi vänder på det helt. Det finns en enorm modemarknad. Skulle H&M vara på väg bort från den? Har de inget att tillföra? Talar alla deras fysiska butiker på topplägen i världens alla storstäder om ett företag som inte är med i spelet? Jag vet inte. Bolaget har funnits sedan 1947 med en familj som styrt seglet så att H&M idag finns på 65 marknader runt om i världen. Mitt i den svacka bolaget anses vara i tar jag hellre rygg på de kompetenta drakarna i styrelsen. De har bevisat sin kompetens långt mer än många av de som börjat fly skeppet. 
 
I min portfölj är H&M kvar och kommer förbli så. Varför? För att jag tror att elden kommer brinna i många år till. Kanske lägger de om strategierna något, men vilka bolag som vill överleva på marknaden och som funnits i över 70 år gör inte det?  Men vad vet jag. Bara att långt innan jag föddes fanns H&M, och jag tror de kommer finnas långt efter jag ligger i jorden. Ska bli spännande att se hur de väljer att styra bolaget in i framtiden.
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela