atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Den långa färden går vidare

Publicerad 2017-01-28 08:51:00 i Atlasinvesto,

 
Så har jag köpt 50 st aktier i mitt nya bolag för januari månads nysparande. Inom några veckor kommer mina likvider från försäljningen av en fastighet vara tillgängliga. Då kommer jag att ytterligare öka på i detta bolag. Målbilden var att köpa in minst 1000 st men jag reviderar om det till minst 900 st. Vilket bolaget är avslöjar jag då...
 
Positiva nyheter har annars varit att både Castellum och Atlas Copco höjer utdelningarna och kanske framför allt att båda bolagen presenterat starka rapporter. Bra jobbat!
 
Jag har börjat att läsa Lundaluppens kapitel för kapitel genomgång (från 2012) av Benjamin Grahams mästerverk "The Intelligent Investor" - bara den underbara titeln gör ju att det vattnas i munnen inför den här klassiska boken. Lundaluppen sammanfattar alltså och ger små tankar omkring kapitlen vilket är superintressant. Intressanta är också de många efterföljande kommentarerna som följer varje inlägg. Rekommender alltså varmt att läsa den här genomgången för den som råkat missat det.
 
Avslutningsvis, ett av mina mål är att nyinvestera minst 25 % av min lön vilket jag klarade med råge den här månaden. Detta i en tid då jag faktiskt är under viss ekonomisk press med utgifter för två boenden. Men med en klar bild över min ekonomi så går jag med god insikt och bestämda steg vidare mot min framtida pengamaskin. Och när det lugnar sig lite kan jag nog konstatera att där finns goda möjligheter att öka nysparandet med ytterligare några procent på regelbunden basis. Utan att för den skull ge avkall på min livskvalité vilket känns inspirerande! Mer om det senare.
 
Hur har januari månad gått för er andra?
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela