atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Bokslut Atlas Investo 2017

Publicerad 2017-12-31 18:46:42 i Atlasinvesto,

Så här på årets sista dag kunde jag inte hålla mig från att skriva ett kort inlägg om hur Atlas Investos siffror gått i år. Jag gör det till 70-tals musik. Just nu är det "Midnight Train to Georgia" som spelas med Gladys Night & The Pips vilket kanske kan vara passande. För vid midnatt lämnar Atlas Investo (precis som alla er andra) 2017 - och även om jag inte tar tåget -  så tar jag i alla fall steget in i 2018!
 
Ok bokslut Atlas Investo 2017. Enkelt uttryckt så bokför jag varje månad hur mycket jag investerat och vilket/vilka bolagsaktier som handlats. Varje kvartal räknar jag ihop och gör en sammanställning av totala investeringar för Q1, Q2 och så vidare. Det blir tydligt och enkelt att följa. Och när jag ser tillbaka på åren så är utvecklingen solklar. Med målen uppsatta och med växande utdelningar och andra inkomster så ökar investeringsgraden för varje år.
 
Investeringsflödet in i portföljen de senaste tre åren:
 
2015 totala investeringar 83 788 kr.
2016 totala investeringar 165 601 kr.
2017 totala investeringar 254 344 kr. 
 
Större delen av detta har varit lön och utdelningar. Att 2017 dragit iväg lite var på grund av att kapital frigjordes vid en fastighetsförsäljning. Men mina planer har orubbligt styrt det finansiella flödet. Och jag kan ärligt säga att skulle det trilla in oväntat kapital kan jag utan problem förhålla mig till det. Min ekonomiska karta är ritad och den följer jag precis som de vise männen följde stjärnan över Betlehem. Flödet in spelar inte någon roll ur det perspektivet. 
 
Utdelningar för 2017 blev 42 410 kr vilket blev en ökning med 43% jämfört med 2016 - och varenda krona har återinvesterats in i portföljen. Precis enligt planen.
 
Bolagen är totalt sett upp alla förutom H&M vilket så klart drar ner värdet på portföljen något. Men trots detta slutar portföljen upp +8,40% för året vilket jag definitivt tycker är i paritet med min målbild. Vad säger det om mig som investerare? Förmodligen ingenting. Men var och en som investerar bör alltid följa sina egna beslutsvägar och ingen annans. Så om skeppet sjunker är där ingen annan att skylla på - ingen - än sig själv och sina beslut. Likaså är det bara att njuta av frukten om det bär av mot stjärnorna. Vi är inget annat, och alltid, både vår egen lyckans smed men också olyckans bödel.
 
Ja det var lite kort om årets siffror. Nu ska jag snart åka med min barn och fira nyår. För när allt kommer omkring så är det dessa guldklimpar som betyder mest för Atlas Investo. Utan mina två barn kunde jag suttit på en ö av guld och känt mig som världens fattigaste människa. Det är sanningen. Tack för i år!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected] 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela