atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Investera på höjden

Publicerad 2022-07-05 11:18:00 i Atlasinvesto,

 
Rubriken är namnet på en podcast jag börjat lyssna på som handlar om fastigheter och investeringar. I avsnitt 81 som heter "Fastighetsmiljardärens iskalla varning" intervjuas Fastpartner ABs storägare och VD Sven-Olof Johansson. Jag kommer återkomma lite till Sven-Olof strax, men först några ord om Fastpartner AB.
 
FASTPARTNER AB
På bolagets hemsida kan man läsa att Fastpartner är ett börsnoterat fastighetsbolag som äger, förvaltar och utvecklar fastigheter i Sveriges största befolkningscentrum. Att Fastpartner har sitt ursprung i ett bolag som bildades 1987 med ägare som ICA, Skandia och Skanska m.fl., då under namnet Fastighetspartner NF AB. Att bolaget börsnoterades 1994. Att de två år senare gick ihop med ett annat tidigare noterat bolag, Fastighetsbolaget Landeriet. Och att de år 2000 bytte namn till det numera välbekanta Fastpartner AB.
 
INVESTERA PÅ HÖJDEN
Åter till podden och det aktuella programmet med den iskalla fastighetsmiljardären. Har ni inte lyssnat på avsnittet rekommenderar jag varmt att ni gör det (här är avsnittet på Poddtoppen.se). I avsnittet samtalar programledaren Jonas Björkman och Sven-Olof Johansson om det minst sagt svettiga ekonomiska klimatet i världen och i Sverige. Ett klimat som påverkas av stigande inflation och räntor. Av ökade energipriser och Ukrainakriget. Av Kinas lockdown och USAs monetära penningpolitik. Man pratar om hur riskkapitalmarknaden har stannat, tillväxtbolag står utan finansiering, och om hur Sverige (av allt att döma) är på god väg i samma riktning. Om hur staternas penningpolitik faktiskt dragit lärdomar från tidigare kriser. Och om börsen och möjligheter men också risker.
 
FASTIGHETSMILJARDÄREN
Jag tänker inte gå djupare in på vad Sven-Olof tycker och tänker kring allt det här. Men vad jag kan säga är att han TYCKER och TÄNKER kring sakerna på ett befriande och flagrant sätt. Sven-Olof är en åsiktsmaskin av rang och väldigt spännande att lyssna på. Han grundar sannolikt mycket av sitt tyckande och vetande från sina många år (i princip hela sitt yrkesliv) som entreprenör och egen företagare - och som miljardär. Det är inte många som lyckas uppnå titeln "miljardär" något som (trots dess härliga klang) inte varit Sven-Olofs drivkraft eller ens någon dröm att uppnå. Nej den "dröm" och motivator som drivit honom genom livet har varit en helt annan. Vilken den drömmen är berättar han också om i programmet.
 
AVSLUTNINGSVIS 
Är man intresserad av börs och finans. Av makrofaktorer och mikrofaktorer. Av samhällsutveckling och både global och nationell ekonomi så är de perspektiv och tankar som en fastighetsmagnat a la Sven-Olof Johansson har om just allt detta både berikande och intressanta. Jag tar defenitivt med dem på vägen. Sen vet jag att det finns månnga andra perspektiv och nyanser på det här. Men vad Sven-Olof Johansson just nu tycker och hur han ser på framtiden för börs, fastighetsmarknaden och ekonomin (de närmaste åren) står det glasklart efter man hört på programmet - vilket i alla fall jag tycker är mycket befriande att få ta del av! Avsnittet är väl värt att lyssna på under en kvällspromenad i den underbara sommaren.
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: procentpanik

Publicerad 2022-07-05 20:20:11

Jag får inte länken till podden att funka.
Kan du kolla en gång till så det stämmer?


Mvh // PP

Svar: Tack för att du berättar PP! Har ändrat nu till en annan länk till Poddtoppen.se i stället.
Mvh,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela