atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Lönen är på G och Atlas är redo!

Publicerad 2021-01-23 10:34:00 i Atlasinvesto,

 
Första lönen för 2021 är på G och jag är redo att handla på börsen. Har en plan för de första investeringarna. Vilket innebär att jag börjar året med att fokusera på mina bankinnehav.
 
Jag brukar köpa bank i början av året. Då deras utdelningar brukar komma bland de första; i slutet av mars. För dessa utdelningar kan jag sedan köpa på mig i mina andra innehav. Och på så sätt öka den totala utdelningen för året. Nu har förvisso Axfood och Castellum delat upp sina utdelningar på två tillfällen under året, vilket innebär att deras första utdelning kommer något tidigare i mars MEN då deras aktier är dyrare behöver jag ha mer krut i bössan för att kunna köpa på mig den volym i bolagen som jag önskar - därav mina köp i bank. 
 
Så när lönen är på kontot ska minst 20% investeras in i Handelsbanken och SEB. Och jag väntar med spänning på deras utdelningsförslag i kommande rapporter. Ska de vara fogliga eller "fears" i sina förslag? Har bankerna god kostnadskontroll (vilket de har) och goda marginaler (vilket de har) hoppas jag på det sistnämnda, och en ödmjuk markering mot FI och Erik Thedéen om vem det faktiskt är som förvaltar och tar ansvar för bankerna i Sverige...
 
Solen skiner mot en blå himmel. Lördagen har precis börjat. Jag har läst lite några blogginlägg, sett ett par Youtube-klipp, lyssnat på favoritmusik, och läst ett kapitel i min senaste bok. Det blir nog indiskt till lunch och en lång promenad under eftermiddagen. Jag gillar lördagar!!
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo
 
[email protected] 

Kommentarer

Postat av: Kristian

Publicerad 2021-01-23 13:29:13

Man väntar ju mer eller mindre på måndag nu helt klart. :) Blir troligen närmare 55-60% spar-/investeringskvot den här månaden som det ser ut.

Helgens planering blir att se över lite nya fonder för att sprida ut lite på fler marknader.

Svar: Hej Kristian!
Stark sparkvot. Bra jobbat där!

Vilka är dina favoritfonder och vilka ligger eventuellt i pipelinen?

// Atlas
Atlas Investo

Postat av: Kristian

Publicerad 2021-01-24 13:43:51

Jo det är en väldigt trevlig procent som dyker upp då och då. Har jobbat bort stora kostnadsposter så det ger lite mer spelrum.

Har inga "favoritfonder" än. Har mest tryckt på en globalfond och en slaskavsättning på Swedbank Robur Technology än så länge men ska nu strax oss på att se över en större blandning.

Delar gärna upp i flera olika syften då vi t.ex. sparar i globalfond för hushållsinköp och semester, men även pensionen ligger där nu som ska brytas upp i flera delar för att få blandade branscher.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela