atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Har tankat SEB

Publicerad 2019-11-16 23:55:00 i Atlasinvesto,

 
Jag har tankat SEB. Efter deras kraftiga fall under fredagen med anledning av UG:s kommande reportage om misstänkt penningtvätt i Baltikum. Detta sedan UG under fredagen (antar jag) meddelat SEB om att banken på något sätt är inkluderat i nästa veckas program om penningtvätt i Baltikum. Varför har jag då i detta läget valt att köpa mer aktier i SEB? När de faller så kraftigt på börsen? 
 
Väldigt enkelt. Därför att jag har bolaget i min pengamaskin. Inga fundamenta har ändrats. Då hade bolagets aktier i Atlas Investo redan varit sålda. Men jag har inte haft en tanke på att avyttra innan UG beskedet och har det lika lite efter. Och jag tror knappast att storägarna Investor tänka avyttra heller. Trots att deras SEB innehav just nu förlorat 5 miljarder i värde på det som (vad det nu egentligen är?) framkommit eller framkommer i programmet. 
 
Att en bank i SEBs storlek riskerar att utsättas för systematisk ekonomisk brottslighet likt penningtvätt är i mina ögon högst sannolikt. Vilka andra bolag hanterar miljardbelopp i transaktioner dagligen, varje vecka, månadsvis, årligen? Bara för transaktionens skull i sig? Jag menar utan att kunden egentligen behöver köper en produkt eller tjänst annat än att få tillgång till ett bankkonto? Kapitalet ska bara förvaras och förflyttas mellan olika konton och parter. Snabbt och smidigt. 
 
Precis som fängelser inte byggs eller skapas för att kriminella ska kunna fly så kommer - förr eller senare - fångar att fly. Tro det eller ej. Hur rigorösa kontroller och rutiner fängelset än har. Det är oundvikligt. Att tro något annat är naivt! Till och med från Alcatras lyckades ju tre fångar fly.
 
Vad fängelser kan göra när det väl sker (och banker vid penningtvätt) är att återigen gå över sina rutiner, och täppa till de nyupptäckta luckor som uppenbarligen funnits i systemet. För luckor kommer det alltid att finnas. Så länge det finns en människa bakom systemet. Och dessa luckor kommer alltid någon annan människa vilja försöka utnyttja till sin fördel. 
 
SEB kommer självklart att täppa till den eventuella lucka som nu kan ha visat sig funnits. I nuläget verkar det väldigt luddigt hur allt ligger till och vad SEB missat i hanteringen av pengatransaktioner eller hur de nu är inblandade. Återstår att se i veckans UG på SVT.
 
Men jag är helt trygg i min investering vilket gör att jag inte kunde låta bli att köpa SEB för min utdelning från H&M. Och jag skulle inte bli förvånad om det visar sig att Investor gjort detsamma...köpt fler aktier i SEB alltså! 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Två Månadslöner

Publicerad 2019-11-17 21:32:55

Du gjorde helt rätt! Jag fortsätter köpa Swedbank. På lång sikt är det riktigt bra investering :) /TM

Svar: Hej där TM!
Som jag ser det finns där inget i grunden som gör att jag vill sälja SEB. Tack vare UG blir deras verksamhet troligtvis ännu bättre.

Detsamma gäller ju för Swedbank som efter den här sommaren/hösten finslipat sin hantering av den problematik som de haft. Så det kan säkert bli en god avkastning om man ägt och köpt sig igenom deras dipp. Och med GP som styrelseordförande hade i alla fall jag känt mig trygg och hoppfull för framtiden.

Mvh,

Atlas
Atlas Investo

Postat av: Louise

Publicerad 2019-11-18 16:23:08

Jag kunde inte låta bli att köpa SEB till kursen 78,90...Tror på dem i längden jag också!

Mvh Louise

Svar: Hej Louise,

78,90... Bingo! Eller i alla fall ett riktigt bra pris. Som jag skrev i inlägget skulle det inte förvåna mig om Investor varit inne och köpt de också.

Oavsett så ska det bli intressant att se UG på onsdag. Vad är det egentligen de funnit i sin granskning? På onsdag får vi veta...

Mvh, Atlas
Atlas Investo

Postat av: Slimis

Publicerad 2019-11-18 18:00:06

Kul att läsa om dina tankar gällande SEB. Jag tycker banken är välskött i grunden och hoppas det går bra med allt framöver. Är som dig lite sugen att ha banken i portföljen men just nu finns det dåligt med likvider samt att jag vill vara lite försiktig med belåning. Håller iallafall tummarna för att din investering blir bra på sikt.

Mvh Slimis

Svar: Tjena Slimis,

SEB borde vara en god investering på sikt... Som jag ser det borde de flesta bolag inom Wallenbergssfären vara en god investering på sikt. Men som sagt "time will tell". // Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela