atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sparkvot augusti...

Publicerad 2019-08-27 08:17:00 i Atlasinvesto,

 
Med en högre lön kommer ett högre ansvar! En slags parafrasering av Peter Parkers farbror Bens klassiska devis "With great powers comes great responsibility". 
 
Och jag tycker det är viktigt att vara ansvarsfull med det kapital man får in. Oavsett om det är lön, vinster, gåvor eller arv. Ju tydligare tankar och strategier för sitt kapital och hur det ska hanteras ju bättre chans till framtida avkastning. Jag ser dessutom oss människor som delvis ekonomiska subjekt. Och att den delen av oss mår bra och är i balans är viktigt för vår hälsa.
 
Under en period kommer jag att ha möjlighet till en högre lön, i och med att jag bytat tjänst på mitt jobb. Detta innebär att jag hade kunnat leva mer frikostigt. Men till vilken nytta? Jag är nöjd med mitt liv. Jag tycker det är otroligt roligt med börs och finans. Så valet är ganska enkelt: ökade investeringar i stället för ökad konsumtion! Det klingar också väl med min syn på privatekonomi och på deviset i början. Jag kommer ändå att ha lite mer kvar att röra mig med i min vardagsekonomi. Så några mer utflykter (än vanligt) med Athena och Amadeus kommer det allt att bli! 
 
Den här månaden har jag köpt mest bank och lite industri. Portföljen har balanserats upp än mer. Det blev som väntat SEB och Handelsbanken som jag köpte mest av. Det blev även en en mindre del av Atlas Copco. 
 
Totalt landade månadens sparkvot på 31,5 % vilket jag är riktigt nöjd med. Har en känsla av att det kan bli "a bumpy ride" på börsen i höst. Men jag vet var jag är på väg. Och seglena är hissade och redo. Ingen har sagt att det är enkelt eller riskfritt att försöka bygga en pengamaskin eller investmentbolag. Däremot krävs det disciplin, mod, uthållighet, kunskap och självkännedom. Och säkert mer än så. Men det vet ni redan.
 
Jag står bestämt bakom ratten på min vackra segelbåt The Atlantis och kommer möta både Brexit, Trumps twittrande och framtida lågkonjunkturer med hopp om att allt kommer att bli bra... 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas 
 
[email protected] 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela