atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Oväntat extrakapital!

Publicerad 2019-08-12 16:19:00 i Atlasinvesto,

Ibland har man lite medvind. Det har nämligen visat sig att jag kommer få in lite extrakapital, som jag inte räknat med. Atlas spinner så klart som en katt! Jag har som ni vet sju innehav och får nu den angenäma uppgiften att placera in delar av detta oväntade tillskott i tre av portföljens bolag. 
 
Som det ser ut nu kommer det bli mer i SEB, ATCO, SHB. Varför just dessa tre? För att de just nu är mina minsta innehav och jag vill ha de sju innehaven någorlunda jämnstora. Huruvida en sådan här fokus på jämnviktning känns relevant är upp till varje investerare att själv ta ställning till. Men så tänker jag när det gäller Atlas Investo. Det innebär att varje bolag bör väga omkring 14 % i portföljen (more or less). 
 
Då jag dessutom har bolån kvar kommer delar av extrakapitalet gå till att amortera ner lite. Som helhet har jag därmed planerat att ungefär 40 % går in i portföljen, 50 % till amortering av bolån och 10 % till min buffert.
 
Planen är i och med detta satt för det nya kapital som är på väg in. Återstår bara att exekvera när pengarna är på plats!
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Louise

Publicerad 2019-08-14 09:10:26

Åh, jag älskar när det trillar in oväntade slantar! Grattis! Aktiekursen för Handelsbanken är ju väldigt låg nu, så ska man köpa är det säkert ett bra läge. Själv kan jag verkligen inte bestämma mig för hur jag ska använda pengarna från ett mindre arv, dvs hur jag ska tänka mellan sparande och amortering. Jag ändrar mig typ hela tiden! :-). Må så gott! Hälsningar Louise

Svar: Tjena L!
Jepp SHB fortsätter neråt. Har faktiskt redan varit inne å tankat lite SHB och SEB nu på morgonen. En skön start på dagen!!

Jag väljer att amortera ner på ett topplån. Har du inga topplån hade jag definitivt gått in med 80 % på börsen och resten i bufferten.

Jag uppskattar verkligen din energi L!

Mvh,

Atlas
Atlas Investo

Postat av: Louise

Publicerad 2019-08-14 15:47:32

Man tackar! För både komplimang och tips! Nej, jag har inga topplån, min belåningsgrad ligger kring 69%...Så alternativen är 1) Amortera ner till under 50%, men då blir det inte mycket över till börsen! 2)Amortera ner till ca 60% och släng in några hundra tuss på börsen, eller 3) Ligg kvar med befintlig belåningsgrad och investera några fler hundra tuss på börsen.

Förstår att du är förespråkare av nummer 3 då :-).

Svar: Jepp. Jag skulle nog göra ditt tredje alternativ Louise. Fast ditt andra alternativ är helt ok och är nog en väg som exempelvis Niklas Andersson på Avanza skulle förespråka. Frågan är hur många hundratusen du får över då till att skjuta in i din pengamaskin?
Båda dessa alternativ känns på pappret helt rimliga i dagens lågräntemiljö.

Mvh,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela