atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Like Tears In Rain

Publicerad 2018-06-09 20:29:00 i Atlasinvesto,

 
 
Det finns stunder då vi inom kulturen lyckas förmedla fantastiska insikter. Insikter om det mänskliga livets skörhet, kärlekens skönhet och styrkan i vår tro om att det kommer att gå bra. Ofta möter jag det i filmens värld och har gjort det om och om igen under hela mitt liv.
 
Ett sådant ögonblick är när replikanten Roy Batty, en android i Ridley Scotts film och mästerverk Blade Runner, sätter ord på så många människors tankar och känslor omkring livet och döden. Dessa paradoxala syskon - life & death - som aldrig får mötas.  Eftersom när den ena finns så är den andre borta och så har det alltid varit.
 
Batty har tillsammans med några andra replikanter lyckats ta sig till Jorden. Här kämpar de för att försöka finna en väg för att kunna leva längre än de fyra år som vi människor bestämt att de får leva (vilket det i filmen förklaras varför) - endast fyra år sedan är androiderna programmerade att dö. Replikanternas kamp för att få leva längre, få leva vidare, symboliserar för mig människans kamp mot döden. Detta så obegripliga men oundvikliga faktum att vi människor skapas och föds för att en dag dö.  
 
Och när Batty som den siste överlevande androiden i gruppen som lyckades ta sig till Jorden (för att bokstavligen kämpa för sina liv) sorgset men insiktsfullt inser att det är över; att det är omöjligt att besegra döden fångar och förklarar han essensen i detta på ett så vackert och poetiskt sätt.
 
Sittandes i ett intensivt regn under en nattsvart himmel definierar androiden vad många människor förmodligen känner inför döden. Att var och en av oss har sett saker som andra skulle haft svårt att tro på. Och att alla våra unika minnen för alltid kommer gå förlorade i tiden när vi dör - likt tårar gör i regn. Att vi går från att varit något till att bli ingenting, och allt är bortom vår möjlighet för påverkan. Det är dags att dö och vi kan ingenting göra.
 
Men likväl föds det en vacker insikt just i den där scenen när androiden står inför sin oundvikliga död. Något vi har lätt för att glömma i vardagens påträngande närvaro. Visst är livet lika oförklarligt som döden. Men där döden (vad vi i nuläget vet) är en evighet av ingenting är livet en ändlighet - ett ögonblick i oändligheten - som har allt!
     Barndom, ungdom, vuxendom och ålderdom! Tro, hopp och kärlek! Vardagar och äventyr! Vänner, familj och fiender! Ensamhet och gemensamhet! Framgångar och motgångar! Visdom, erfarenhet och minnen. Minnen av allt som varit. Och drömmar om allt som ska och kan komma. Livet är allt som döden inte är.
 
När jag genom livet mött på insikter som dessa i den mänskliga kulturen har jag alltid blivit djupt berörd och möter aldrig mer vardagen på samma sätt igen. Livet är för viktigt och vackert för det! Men tänk så ofta vi lever våra liv som om livet aldrig skulle ta slut. Trots att livets slut är det enda vi med total säkerhet vet; ett slut som blir väldigt tydligt genom Battys situation och hans gripande reflektioner.
 
Livet är som en magisk och enigmatisk gåva som skänkts var och en av oss av moder Universum själv. Vad vi sedan gör av denna gåva, detta ögonblick i tid och rum, ligger till syvende och sist i våra egna två händer...
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Postat av: Procentpanik

Publicerad 2018-06-13 18:34:54

Du är väldigt djup ibland Atlas :-) Inte på ett negativs sätt utan jag gillar det du skriver. Blade Runner är och förblir min absoluta favoritfilm! Den är ett perfekt hopkok av extremt vacker futuristisk miljö, lite udda musik bla av Van Gelis samt bra en bra story. Kärlek och action förpackat på ett fint vis.
Det var väl den gamle räkodlaren Rutger Hauer som var the bad guy android och Harrison Ford var den jagande specialpolisen om jag inte minns helt fel. Jag har ju ändå sett filmen ett antal ganger. Däremot har jag inte "vågat" gå på den nya 2:an mest för att jag är rädd att bli besviken...

Svar: Tack för komplimangen! Precis som du har jag dragit mig från att se BR2 MEN såg den faktiskt helt nyligen. Så vad tyckte jag? Filmen får 4 Atlas!! Den var otroligt snyggt gjord med ett bra manus som ställer krav på tittaren. Gillar man sci-fi genren blir man inte besviken. Den har dessutom både ett djup och filosofiska inslag som är väldigt intressanta. Så där har du verkligen en film att se fram emot. Har dessutom läst att Ridley Scott är inne på att kanske också producera en BR3! Vilket jag tycker är riktigt spännande!
Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela