atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Att vara närvarande

Publicerad 2022-10-04 07:10:18 i Atlasinvesto,

 
"Väntar du här pappa?", jadå lycka till nu och kämpa på! Jag ser Athena tryggt gå iväg till sin ledare på simträningen. I vattnet är hon så fokuserad. Som en liten delfin. Hon är så glad och tillfreds i rollen, identiteten, som simmerska. Och min känsla är att för henne är det viktigt att jag är en del av det. Att jag finns där uppe på läktaren. Sittandes i min stol vid sidan om simbassängen och tittar till och följer hennes träning, hennes strävan och utveckling - och hennes glädje.
 
Som pappa är det svårt att verkligen veta hur hon tycker jag spelar min roll? Det där är ju ytterst komplext och den uttalade upplevda känslan hos Athena matchar kanske inte den outtalade psykologiska immanenta och (sannolikt) ofta svårgreppade önskan hon har för hur jag ska vara. Det här är kanske inte saker som Athena eller vi andra reflekterar över i livets direkta skeende. Men i backspegeln när vi kontemplerar kan det komma upp till ytan. Hur var egentligen exempelvis "pappa" när jag var liten? Var han allt det där som vi föräldrar förväntas vara? Kärleksfulla? Engagerade? Gränssättande? Lyhörda? Empatiska? Omtänksamma? Uppmuntrande? Närvarande? Och just det sistnämnda närvarande tror jag är en av de viktigaste egenskaperna som ett barns ögon en dag kommer minnas oss. Att vi var där! Till 100%! Där i alla de stunder vi hade möjlighet att vara just närvarande. Som exempelvis på en simträning.
 
Det är lätt att jag börjar fibbla med mobilen på Athenas träning. Att jag läser bloggar, planerar jobb eller mina investeringar, kollar en podcast, skriver på bloggen, ringer en kompis. Men samtidigt som jag lägger mitt fokus på allt detta pågår livet framför mina ögon. Några meter bort simmar Athena. Ibland kollar hon upp mot mig. Som om hon vill veta att jag sett henne simma snabbt eller klarat av någon ny teknik. Men jag är inte där... Jag är inte närvarande. Gång på gång kommer hon på mig. Tänk om hon tror att den där mobilen är viktigare än hon?
 
En dag är hon utflugen. En dag kan jag inte längre sitta där vid sidan av bassängen och se hennes glädje och passion för sin sport. För den lilla flickan finns inte mer. Hon har vuxit upp. Kanske bor hon i en stad långt långt bort. Kanske pluggar eller jobbar hon i ett annat land. Kanske ringer hon mig ibland för att se hur jag har det. Kanske går det långt mellan gångerna vi träffas. Men när vi gör det har vi det bra tillsammans. Som om tiden stått stilla sedan vi träffades sist. En dag...men än är vi inte där. Än är hon min lilla flicka.
 
Nästa gång jag är med på din träning Athena ska jag stänga av mobilen. Jag ska fokusera på dig och din träning. Jag ska möta dina blickar när du glatt tittar upp mot mig, stolt över din teknik eller lyckade dykträning. Eller vill du kanske bara se om jag är närvarande, om pappa är där med dig, verkligen är där med dig!
 
En av de största gåvor vi kan ge varandra är att närvarande finnas där i livets ögonblick tillsammans. Genom tid och rum. Varje dag räknas. Ibland sekunder och minuter. Och det fina är att den här gåvan är något vi alla kan ge. Den kräver inga superkrafter eller enorma rikedomar. Allt du behöver är att närvarande rikta ditt fokus mot den eller de som du älskar eller som betyder något för dig. Ibland behöver vi dock påminnas om detta. Imorgon är en ny dag fylld av möjlighet att vara mer närvarande, vem vill du då finnas där för och i vilka situationer? Ta nu chansen!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela