atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

"Må handlingskraften vara med er! Alltid."

Publicerad 2022-11-12 10:30:16 i Atlasinvesto,

 
Som man sår får man skörda. Det vi önskar ske (eller få uppleva när våren kommer) kan behöva planeras för idag; kanske redan igår? Likt frön i jorden måste vissa saker få tid på sig att kunna gro. Trots att livet ibland skenar som ett maglevtåg och man jonglerar sig genom vardagen med allt vad det innebär är det ändå upp till oss själva att likt en mästare samordna "stenarna i luften" och påminna oss om att livet inte bara sker. Det som sker gör så på ett eller annat sätt. Oavsett om vi är passiva och handlingsfattiga, eller om vi likt en mästare är aktiva och ser till att - det som sker - gör så genom en medveten fokuserad handlingskraft!
 
Vi behöver förmodligen (många av oss) vara mer som Yoda i "Stjärnornas Krig". En jedimästare över våra liv! Det vi vill att vårt liv ska innehålla behöver vi noga ta höjd för och börja fokusera på. Visst kan vi initialt önska saker, men sedan behöver vi sträva mot dessa saker, därefter försöka förverkliga sakerna, och först då får vi kanske allt oftare uppleva det vi vill OM vi verkligen kan exekvera dem till liv (önskningarna...drömmarna...det vi hoppas...de saker som får oss att må bra!).
 
Ibland är det lätt att tro att det räcker med att "försöka". Men som Yoda så välformulerat och med ett stoiskt lugn poängterar "Try not. Do or do not, there is no try". Många gånger pratar vi om saker som vi vill göra, försöka oss på, saker som får oss att må bra men som vi aldrig tar tag i. De hamnar inte ens i "försöka genomföra" stadiet!! Nej likt en klardröm kommer dessa saker till oss och försvinner mystiskt och tyst bort, som om de aldrig var där. Att verkligen genomföra och "göra saker" är en konstform och kräver sin mästare. Med det sagt kan vi troligtvis alla träna upp den här konstformen, den här kosmiska (handlings)kraften och förmågan, om vi bara blir mer medvetna om den. Om vi börjar att reflektera omkring den.
 
Just nu är jag när det gäller den här kraften (kanske du också?) mer som en ung Luke Skywalker. På väg genom galaxen ivrig över insikten om att en slags kraft inom mig faktiskt kan påverka långt mer än jag trodde. Eller vågade jag kanske inte tro... Just nu använder jag den kraften i ett försök att samla mina barndomsvänner till lite socialt samkväm till våren. En weekend nånstans i Sverige med grillning, golf, tennis, ekonomiska funderingar, öl, minnen och spännande samtal; och förhoppningsvis många goa skratt i solnedgången. Jag försöker med min handlingskraft skapa en plats i framtiden där jag på nytt kan få tillbringa tid med mina kära barndomsvänner - som betyder så mycket för mig. 
 
Jag svingar mitt lasersvärd "swoosh, swoosh!!!" för att undanröja eventuella hinder. Jag sträcker fram armen och handen framför mig. Jag blundar och koncentrerar mig noga och drar liksom mobilen till mig och börjar sedan smsa och ringa de samtal som behöver göras, plantera de frön som behöver ner i möjlighetens jord och därefter lyfta på de stenar som behöver lyftas på - the force is strong. Jag är ljusår ifrån en färdig mästare, mer som en ödmjuk padawan, villig att ta mig an möjligheten. Möjligheten att börja göra - inte bara försöka - verkligen helhjärtat göra. Jag ska ge den här handlingskraften en äkta chans. Och i livet applicera den.
 
Livet är här och nu. All we have is here!! Kanske är det den tid vi just nu lever i, med all oro i samhället, i makroekonomin, och kriget i Ukraina som väckt den här gryende känslan i mig. Oavsett vilket så finns det säkert saker att lära från det här. Att bära med sig. Livet liksom viskar till mig "May the force be with you. Always."...
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela