atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Extrautdelningar kan innebära möjligheter!

Publicerad 2021-11-23 09:56:00 i Atlasinvesto,

I och med extrautdelningen från SEB stänger Atlas Investo utdelningsboken för 2021. Det har varit ett bra år utdelningsmässigt. Det som utmärker eller särskiljer detta året för AI-portföljen är de rejäla extrautdelningar som kommit in från banksektorn. Vilket är ett direkt resultat av FI och deras restriktioner och rekommendationer som började under 2020 och som hävdes den siste september i år.
 
När det kommer till just extrautdelningar resonerar jag som följande att 2/3 ska återinvesteras in i portföljen. Den resterande tredjedelen ska (från och med i år) investeras in i mitt liv på ett eller annat sätt. Kanske till resor, intressanta inköp, kurser/utbildning eller något annat som tillför mitt liv ett ordentligt mervärde. Vilket så klart också kan vara att ge något till mina barn, eller till min närmaste familj eller till ett välgörande ändamål!
 
För SEB och Handelsbankens extrautdelningar köpte jag mestadels HM aktier. För den tredjedel som jag inte kommer återinvestera in på börsen kommer jag den här gången göra en weekendresa med några av mina bästa vänner. Förhoppningsvis kommer vi under vår kulturresa få uppleva många härliga erfarenheter, stunder och vyer att bära med oss resten av livet.
 
En rolig konsekvens av mitt investerande (med Atlas Investo) är alltså att det nu alltmer kan innebära en ny möjlighet - tack vare att större antal aktier ger större extrautdelningar! En ny möjlighet att berika mitt och mina käras liv med ännu mer upplevelser och livskvalité och mervärde samtidigt som (och det är det här som är hela grejen!!) jag förhoppningsvis lyckas bygga något vackert till Athena och Amadeus att en dag förvalta vidare!
 
Hur resonerar du kring extrautdelningar? Återinvesteras dessa fullt ut eller ser du andra möjligheter?
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: procentpanik

Publicerad 2021-11-23 16:33:00

Hej Atlas.

Ja 2021 har blivit ett knasigt år rent utdelningsmässigt. De få bolag jag hade som inte delade ut 2020 gjorde desto större inverkan på årets utdelningar.
Jo jag har återinvesterat vart enda öre! Men jag har haft samma funderingar som dig om att 2022 kanske använda någon utdelning till någonting roligt. Jag har planer men vill inte avslöja innan allt är klart.

Mvh // PP

Svar: Det jag nu landat in i är att när det kommer in extrautdelningar - utöver den ordinarie - så kommer jag ta 1/3 av den till att berika mitt liv än mer. På sikt kommer kanske all extrautdelning gå till att skapa mervärde, på olika sätt. Livet handlar om att fylla det med innehåll, att designa det som du vill, och kan extrautdelningar vara ett verktyg för detta så kan det vara en spännande möjlighet att exekvera frukten av sina investeringar. Ska bli roligt att ta del av dina planer PP, när dessa är klara.
Mvh // Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela