atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sparkvot, Swish och Spotify

Publicerad 2021-03-27 18:43:00 i Atlasinvesto,

 
Fyra veckor har gått och det är äntligen dags för att placera delar av den nya lönen på börsen - igen!! Det blev än en gång främst i bank för större delen av sparkvoten. En sparkvot som jag är nöjd med och som höll sig strax ovanför mitt uppsatta mål om 20 % i månaden.
 
Med lönen på kontot är det första jag gör att räkna ut vad min kostnad för månadens investeringar ligger på. Därefter gör jag en direktöverföring via Swish till mitt konto hos Avanza. Detta är som en helig ritual och en mental markör om vikten av att först investera i mig själv innan någon annan ska ta del av min intjänade lön. Att göra det här till en vana ser jag definitivt som en framgångsfaktor inom privatekonomi. 
 
Den här månaden blev sparkvoten 22 % och det mesta gick in i SEB. Det känns absolut som om mitt första kvartal av investerande 2021 blivit riktigt bra. Jag är igång och mitt fokus på min Masterplan känns stabilt samtidigt som min privatekonomi känns balanserad. Just nu finns det dessutom inte några större kommande utgifter som ligger i pipeline, vilket också känns bra att veta.
 
Är inne i en period där jag spenderar en hel del tid med att lyssna på podcasts på Spotify. Främst olika ekonomipoddar men även annat så som exempelvis Kvartal, Hur Kan Vi? och Filosofiska rummet.
 
Senaste podcasten jag lyssnade på var ett avsnitt av Ekonomiekot Extra där rubriken löd Dilemmat med de rekordfeta spargrisarna. Det konstateras ganska direkt i podden att det som ligger bakom svenskarnas just nu feta spargrisar är naturligtvis pandemin och dess ekonomiska effekter i samhället och på vårt konsumtionsmönster. Bland annat drar man slutsatsen att då vi under pandemin inte kunnat konsumera så som vi brukar genererar det ett visst naturligt nysparande men också att vi under tider av oro tenderar till att öka vårt nysparande; om i fall något skulle hända som gör att vi behöver ett större eget kapital (exempelvis arbetslöshet).
 
Vidare berättar de att ett så högt nysparandet som det varit inom svensk privatekonomi under det fjärde kvartalet 2020 har det aldrig varit, vilket ju är intressant! Vi kan tydligen (i betydligt högre skala) både spara och investera än vad vi brukar göra men vi lever i ett samhälle som påverkar oss till att överkonsumera. I ett pre-corona samhälle (alltså när allt är som vanligt) verkar vi helt enkelt förlora vår förmåga - eller vilja - till nysparande och investerande... Okej, hmm... Så länge detta inte påverkar vår vardag och livskvalite är det ju egentligen inget problem. Men här är min känsla att allt för många i vårt samhälle faktiskt kämpar med sin privatekonomi just på grund av onödig överkonsumtion och då blir det till ett problem, och till ett värre dilemma än en fet spargris. Avsnittet är definitivt värd en lyssning. 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela