atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Portföljen känns balanserad

Publicerad 2021-03-09 07:55:00 i Atlasinvesto,

 
Ett medvetet mål för mig är att hålla innehaven någorlunda jämviktade. Åtminstone ska inget av bolagen vara alltför tung i förhållande till de andra. 
 
Just nu ligger de 6 innehaven inom zonen för jämvikt och portföljen känns väldigt balanserad. Fyra av bolagen visar blå siffror. Endast H&M och Handelsbanken ligger kvar på röda siffror efter kraschen. När det gäller H&M så är aktien dock högre värderad än på länge och för första gången på flera år så närmar sig aktiekursen mitt genomsnittliga anskaffningsvärde. Tackarrrr!! Kursen i Handelsbanken är fortfarande lite låg men har börjat återhämta sig och steg över 3 % igår.
 
Portföljen som helhet är tillbaka på ATH vilket är mycket roligt att se. Jag säger det igen: portföljen är på ATH vilket är riktigt roligt att se!! Detta ska självklart firas vilket jag tänkte göra med att ikväll bjuda min älskling på ett gott glas rött vin och sedan tar vi en mysig liten kvällspromenad. Det är ju så skönt att kvällarna börjar bli allt ljusare och ljusare! 
 
En annan supertrevlig och rolig sak är den stundande utdelningen! Först ut är Axfood och Handelsbanken den 31 mars, tätt följda av Castellum och SEB i början av april. Som 
utdelningsinvesterare är perioderna för utdelning extra härligt då det ger rejält med nytt inflöde av kapital! Kapital som ska tankas och investeras rakt in i portföljen. 
 
Och min målsättning är att detta kommer jag fortsätta göra under minst 4 år till, alltså fram till år 2025. Sedan får vi se hur långt Atlas Investo kommit och om det kan bli dags för att revidera något i "Planen för återinvesteringar av utdelning". Men mer om dessa tankar längre fram. Nu laddar jag inför en skön och kapitalrik utdelningsvår! 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela